Nachtmerrie – Winchester McFly

In de reeks De Detta dossiers volgt de lezer rechercheurs David Detta en Tess de Winter in verschillende bijzondere zaken.

Nachtmerrie is het eerste boek in deze reeks en schotelt meteen een spannende zaak voor. Een au pair vermoordt de vader van het gezin, een kleine jongen vermoordt zijn vader en een zakenman valt zijn zwangere vrouw aan. Alle drie werden ze tijdens hun slaap bezocht door een demonische man, de schaduwman, met armen tot op de grond en de schim van een vrouw. Ze dreven de slapenden tot waanzin en zetten hen aan tot moord. Tess is 29 en wordt aan de ervaren veertiger gekoppeld door haar chef. Ze krijgt een dubbele agenda mee: ze moet een rapport schrijven over het functioneren van Detta want er wordt getwijfeld aan Detta’s beoordelingsvermogen… Detta houdt van paranormale zaken, maar heeft een bijzondere manier van werken. Kunnen Tess en David de zaak samen oplossen onlangs de dubbele agenda? Of vallen er nog slachtsoffers?

Door dit boek te lezen, kroop ik even uit mijn comfortzone. Ik hou van thrillers, maar deze wordt toch bestempeld als horror in plaats van thriller dus ik hield mijn hartje vast. Winchester McFLy is een schrijverscollectief en kan je kennen van onder andere de allereerste Netflix Original Ares. Dit keer schreven ze een boek! Nachtmerrie is het eerste deel in De Detta dossiers en smaakt zeker naar meer!

Tijdens het lezen was het voor mij al snel duidelijk dat deze auteurs ervaring hebben met het schrijven voor televisie. De scènes zijn zeer filmisch en je ziet ze onmiddellijk voor je tot leven komen. Ik vond dit boek een hele fijne kennismaking met hen als auteurs.

Hoofdpersonages Tess en David zijn tegenpolen: David Detta is een rechercheur die al heel wat zaken heeft opgelost en hij heeft een grote fascinatie voor zaken die te maken hebben met het bovennatuurlijke. Hij gelooft daar zelf ook heel sterk in, wat er de laatste jaren voor zorgt dat de collega’s aan hem twijfelen. Ook zijn persoonlijke verleden, de reden waarom hij zo gefascineerd is in het bovennatuurlijke, krijgt ook een mooi plekje in dit boek, waardoor je als lezer meteen een duidelijk beeld krijgt van Detta als persoon, naast de agent. Tess is een jonge, gedreven meid die klaar is voor een promotie. Ze moet nog één ding doen: Detta ongeschikt verklaren. Maar al snel blijkt Tess een goede klik te hebben met Detta en wordt het voor haar steeds moeilijker om haar nuchtere zelf te blijven. Dat verschil tussen de hoofdpersonages maakt het boeiend en zorgt ervoor dat dit niet weer zo’n boek is waarbij de jonge meid wordt gekoppeld aan de oudere inspecteur die daar niet gediend mee is. Dankzij het verleden van Detta en het karakter van Tess is dit boek gelukkig veel meer dan dat.

Nachtmerrie is niet eng door bloedvergieten, maar vooral door de paranormale insteek van de moordzaak waar het team mee te maken krijgt. Uiteindelijk maakt de ontknoping veel duidelijk, maar er blijven toch enkele vragen onbeantwoord die ervoor zorgen dat er meermaals kippenvel ontstaat bij de lezer. Ik vond dit een fijne kennismaking met de auteurs en de personages en ben benieuwd naar het volgende boek.