Moederziel – Sophie Zeestraten (Lisa)

Sophie is vijf jaar als haar moeder op een dag haar gezin verlaat om niet meer terug te komen. Ze krijgt nooit antwoord op haar vraag waarom haar moeder is vertrokken. Als afleiding stort ze zich dan maar op haar studie. Ze raast door haar opleiding rechten en wordt advocaat. Als volwassene heeft ze alles waar ze ooit van droomde: een huis, een lieve man en twee schitterende dochters. Toch ervaart ze een soort gemis dat ze niet kan plaatsen. Op haar veertigste komt Sophie in een burn-out terecht en haar leven staat opeens stil. Ze wil deze tijd gebruiken om meer duidelijkheid te krijgen over haar kinderjaren. In haar zoektocht naar de waarheid komen er zowel pijnlijke als hoopvolle nieuwe inzichten naar boven. Maar deze inzichten heeft Sophie nodig op haar weg naar acceptatie van zichzelf. Na haar reis tot zelfacceptatie te hebben volbracht, besluit ze haar job als advocaat vaarwel te zeggen. Momenteel heeft ze een therapie- en een coachingspraktijk in Nederland.

Moederziel is zeker één van de beste non-ficties die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Sophie Zeestraten vertelt haar verhaal op een prachtige, rauwe manier. Door haar gesprekken met verschillende spilfiguren komt ze er al snel achter dat de waarheid niet zo zwart-wit is als ze altijd heeft gedacht. Dit geldt natuurlijk voor alles in het leven. Elk verhaal heeft verschillende kanten.

Door haar zoektocht naar haar verleden komt Sophie erachter wat haar identiteit als volwassene is. Het brengt sterk naar voren dat we als mens niet alleen bestaan uit het biologische stuk. Je omgeving en de mensen om je heen spelen (zeker in de kindertijd) een grote rol in wie je zelf bent als persoon. Het verhaal van Sophie brengt dit sterk naar voren. Sophie is door haar jeugd erg onzeker en doet er alles aan om het beste gezin te creëren voor haar twee dochters. Wanneer dit niet altijd goed lukt, raakt ze gefrustreerd over zichzelf.  Dit heeft dan weer een negatief effect op haar zelfbeeld. Ik heb een diep respect voor Sophie dat ze deze vicieuze cirkel heeft weten te doorbreken.

Moederziel is een prachtig en hoopvol verhaal over de veerkracht van de mens, waar iedereen zijn lessen uit kan trekken.