Middernachtbibliotheek

Middernachtbibliotheek – Matt Haig

Nora is niet tevreden met haar leven. Ze heeft continu het gevoel dat ze verkeerde keuzes maakt en dat ze veel meer uit het leven had kunnen halen, maar haar kans is nu verkeken. Ze begint zich meer en meer af te vragen of dit het dan is, of ze op deze manier zal sterven. Wanneer ze in de middernachtbibliotheek terechtkomt, verandert alles. Daar krijgt ze de kans om elke keuze die ze ooit heeft gemaakt, om te keren en te kijken naar het leven dat ze dan zou hebben geleid. Wat als ze wel was meegegaan in de droom van haar vriend? Wat als ze wel met haar beste vriendin naar Australië was verhuisd? Wat als ze wel was blijven zwemmen en Olympisch kampioen was geworden? Zou een van de ontelbare andere levens haar wel gelukkig hebben gemaakt? Er is maar één vraag: wat maakt het leven de moeite waard?

Als je af en toe wat tijd doorbrengt op sociale media of YouTube en je volgt wat bloggers heb je zonder twijfel Middernachtbibliotheek zien voorbijkomen. Het was een van de hypes van 2021, maar de meningen zijn verdeeld: ofwel vind je het geweldig, ofwel vind je er niks aan. Gelukkig behoor ik tot de eerste groep en heb ik oprecht genoten van de verbeelding van Haig.

Ik las eerder al de kersttrilogie van Haig, wat natuurlijk voor een heel andere doelgroep is bedoeld, maar waar al uit bleek hoe onuitputtelijk de verbeelding is van de auteur. Dat zie je ook in dit boek. Haig speelt met een idee waar veel mensen wellicht al een keer bij hebben stilgestaan: als je terug kon gaan in de tijd, zou je dingen anders doen? Je hebt je vast al een keer afgevraagd welke keuze je ongedaan zou maken of waar je de andere optie zou hebben gekozen. Voor die keuze staat Nora in de bibliotheek.

Dat idee alleen al spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding, maar het zijn vooral de diepere lagen die de lezer raken. Hoewel het begin wat snel lijkt te gaan en je daardoor wat tijd nodig hebt om in het verhaal te komen, slaagt Haig erin met prachtige woorden en zinnen zoveel mooie boodschappen te belichten; spijt is onvermijdelijk en het maakt het leven tot wat het is, wat is echt belangrijk om je leven zin te geven en wie heb je daarvoor nodig… De lessen die Haig meegeeft zijn niet op twee handen te tellen, maar het voelt nooit als een belerend verhaal. Samen met Nora ontdek je hoe haar levens hadden kunnen zijn, maar kom je vooral tot de conclusie: dit boek is het lezen meer dan waard.

Middernachtbibliotheek is een boek dat de lezer meeneemt doorheen het verhaal van Nora, maar eigenlijk ook een beetje door dat van jezelf. Sta samen met Haig stil bij de dingen die er echt toe doen, geniet van zijn prachtige zinnen en taal en geniet van een diepte die je zelden tegenkomt in boeken.