Meester legende – Stephanie Garber

Het leven van de zusjes Dragna is na Caraval sterk veranderd. Ze zijn verlost van hun opvliegende en gewelddadige vader en kunnen genieten van de vrijheid waar ze altijd van hebben gedroomd. Maar dat geldt niet helemaal voor Donatella… Ze heeft het op een akkoordje gegooid met iemand die ze nog nooit heeft gezien, maar die haar informatie van onschatbare waarde kan bezorgen: informatie over haar verdwenen moeder. Die informatie is niet gratis en haar mysterieuze onderhandelingspartner stelt een hoge prijs: de ware identiteit van meester Legende. De enige manier om daarachter te komen is opnieuw deelnemen aan Caraval én winnen. Wat als Tella haar belofte niet waar kan maken? Maar vooral; wat als ze haar belofte wél kan waarmaken? Wat gebeurt er dan met Caraval en meester Legende?

Na boek één ben je als lezer nog lang niet uitgekeken op de magische wereld van Caraval. En gelukkig maar want Garber heeft nog heel wat avonturen in petto. Met dit vervolg keren we opnieuw terug naar een geheimzinnige wereld waar niets is wat het lijkt. Als lezer weet je dat je niet op het beoordelingsvermogen van de personages kan rekenen omdat niets in Caraval is wat het lijkt. Maar deze Caraval is anders; dat voelen zowel de personages als de lezer van in het begin al aan. Er gaat iets nog mysterieuzer uit van de magische wereld dan de eerste keer en dat maakt dat Meester Legende boek één zelfs nog overtreft.

Dit keer volgt de lezer het verhaal niet vanuit het standpunt van Scarlett, maar vanuit dat van haar zusje Tella. Dat maakt het verhaal zeer boeiend, aangezien je minder over haar weet en ze een echte waaghals is met een grote mond, waar Scarlett de beheersing zelve is. Ze neemt doorheen het verhaal meermaals gewaagde risico’s waardoor het verhaal spannendere wendingen kan nemen dan zijn voorganger. Boek één had deze wendingen niet echt nodig aangezien de wereld van Caraval voor genoeg magie en mysterie zorgde voor de lezer, maar aangezien die wereld nu iets vertrouwder is geworden, heeft de auteur er zeker goed aan gedaan deze weg in te slaan.

Het einde van boek twee is er eentje om zowel van te genieten als je pure frustratie uit te schreeuwen. Een aantal grote geheimen krijgen eindelijk een antwoord (waar ik natuurlijk nog niets over vertel), maar wat verandert dat? Wat gebeurt er nu Tella en Scarlett bepaalde dingen te weten zijn gekomen? En wat met Caraval en Meester Legende? Hopelijk komen we dat te weten in het derde boek dat hopelijk ook vertaald wordt naar het Nederlands (en liefs heeeeel snel)!