Insomnia – Jilliane Hoffman (Valérie)

De zeventienjarige Mallory Knight veroorzaakt veel ophef als ze zwaargewond en onderkoeld uit een bos langs de snelweg ter hoogte van Fort Lauderdale gestrompeld komt. Meteen gaat iedereen er vanuit dat ze ternauwernood ontsnapt is aan ‘De Handyman’, een beruchte seriemoordenaar. De Handyman dankt zijn naam aan het feit dat hij steeds een lasmasker draagt en zijn slachtoffers met zware gereedschappen bewerkt.
Maar als blijkt dat Mallory’s verhaal gelogen is en ze zichzelf opzettelijk verwond heeft als schreeuw om aandacht nadat haar vriendje haar bedroog met haar beste vriendin, keert iedereen zich tegen haar. De media halen haar en haar familie door het slijk en de bedreigingen en pesterijen maken dat het gezin Florida noodgedwongen verlaat en een nieuw leven begint in New York.
Vier jaar later wordt Callie Monahan (Mallory) toegelaten tot de Florida State University om er rechten te studeren. Maar de spoken uit haar verleden blijven haar achtervolgen. Op de eerste lesdag wordt de lucht uit Callie’s autobanden gelaten, leert ze de jonge agent Colton Beck kennen die met haar uit wil en maakt ze kennis met haar buurman Dennis. Als enkele uren later haar ex-vriendje Bryce voor de deur staat, is Callie ervan overtuigd dat hij haar stalkt en dat hij achter de sabotage van haar auto zit. Terwijl het gevoel van onveiligheid, de angst en stress zich steeds meer meester van haar maken, slaat de twijfel toe: wat als Bryce hier niet achter zat en Bobby Dees van de FDLE destijds gelijk had toen hij zei dat de kans bestond dat ze zichzelf misschien ongewild tot doelwit had gemaakt van ‘De Handyman’ door haar daden in het verleden?

Insomnia betekent slapeloosheid. In dit geval verwijst de titel naar de aanhoudende hevige hoofdpijn waaraan ‘de Handyman’ lijdt en die hem nachten lang wakker houdt. De enige remedie voor zijn hoofdpijn is het verkrachten, martelen en vermoorden van jonge vrouwen. Elk slachtoffer geeft hem de voldoening van een periode zonder hoofdpijn en van onbekommerde nachtrust. Maar het helende effect is maar tijdelijk, waardoor hij telkens opnieuw zijn gestoorde fantasieën moet uitvoeren om tot rust te kunnen komen.

Het boek is niet bestemd voor lezers met een zwakke maag. In enkele scènes is de gruwel zo expliciet dat het moeilijk is om niet onpasselijk te worden. Even twijfelde ik dan ook om verder te lezen maar de nieuwsgierigheid won het van mijn afkeer. En maar goed ook want verder was het boek prima te verteren en nog erg spannend tot op het einde!
Voor wie houdt van een pittige thriller, doorspekt met een beetje horror, is het zeker een aanrader. En aangezien Jilliane Hoffman zelf officier van justitie was en regelmatig samenwerkte met de FBI, zou het me niet verbazen dat de inspiratie voor haar boeken afkomstig is uit persoonlijke ervaringen…

Uniek aan het verhaal is het feit dat het ook vanuit het perspectief van de seriemoordenaar zelf wordt verteld. Jilliane Hoffman kruipt samen met de lezer in het hoofd van de psychopaat en geeft zo inzicht in zijn macabere gedachtegang. De meeste psychopaten beschikken over een bovengemiddelde intelligentie waardoor ze de autoriteiten telkens te slim af zijn, maar door hun gebrek aan inlevingsvermogen en empathie maken ze inschattingsfouten tegenover hun slachtoffer(s) waardoor ze uiteindelijk toch steken laten vallen. Ook dat komt in Insomnia duidelijk naar voor en maakt dat de dingen gelukkig niet altijd gaan zoals je ze gepland hebt.