Lottie Luna en het maanlichtfeestje – Vivian French (Véronique)

Lottie Luna is een weerwolfje, maar dan wel eentje dat schattig en heel apart is. Ze is geboren tijdens een zonsverduistering waardoor ze heel wat extra bijzondere krachten meegekregen heeft. Ze is sterk, heel snel en kan supergoed zien. Zelf wil ze helemaal geen superkrachten, maar als haar beste vriendin Marion jarig is en twee klasgenootjes roet in het eten willen gooien bij de verrassing, komen die superkrachten gelukkig heel goed van pas.

Hou je van weerwolven, vampieren en skeletten, maar nog niet zo van een eng griezelverhaal? Dan moet je de verhalen van Lottie Luna eens gaan lezen. Deze boeken brengen je wel in de sfeer, maar geven je geen bang gevoel. Lottie zou zelfs het vriendinnetje kunnen zijn die naast jou in de klas zit.  Deze hardcover is het tweede boekje in de reeks van Vivian French en werd uitgegeven door Harper Collins. De vertaling nam Sofie Engelsman voor haar rekening. Vivian French is geen onbekende kinderboekenschrijfster en heeft al meer dan 200 boeken op haar naam staan.

Nathan Reed nam terug de mooie illustraties voor zijn rekening. Voor de volledige cover werd gekozen voor heel wat felle kleuren die gewoon naar aandacht schreeuwen. Binnenin het boek zijn ze voor diezelfde tekeningen gegaan maar dan in zwart/wit. Je vindt heel wat variatie in de plaatsing van de tekeningen. Sommige illustraties bedekken twee volledige bladzijden en op andere pagina’s is gekozen voor een klein fijn tekeningetje. Doorheen het verhaal verschijnen hier en daar wat droedels die met het verhaal te maken hebben. Heel leuk om te zien is dat ook de pagina-aanduiding een extra illustraties meekrijgt.

Het verhaal zelf kan je los lezen van het eerste boek, want doorheen het boek kom je heel wat te weten over Luna en haar familie en vrienden. Hier en daar wordt zelfs nog wat extra aandacht geschonken aan het eerste boek, waardoor je ofwel nieuwsgierig wordt om deze ook te gaan lezen ofwel dat je een extra bevestiging krijgt van je eerste leesbeurt.

Om de avonturen van Lottie Luna zelf te lezen, zullen de kinderen toch al wat leeservaring nodig hebben. Het is niet dat er veel moeilijk te lezen woorden worden gebruikt of dat er woorden in voorkomen die ze op deze leeftijd nog niet begrijpen. Maar lange zinnen zijn voor hen soms niet zo ideaal. Soms krijg je ook twee pagina’s tekst mee, waardoor eerste lezertjes zonder hulp wel durven af te haken. Maar dat kan natuurlijk opgelost worden door hen samen met een buddy te laten lezen . Voorlezen kan gelukkig wel al met deze reeks en daardoor zullen ook heel wat jongere kinderen van dit supergrappig boekje kunnen genieten.

Ik was helemaal betoverd en kan niet wachten tot de volgende er aan komt.