Layla

Layla – Colleen Hoover

Leeds ontmoet de mysterieuze Layla op een bruiloft waar hij optreedt als muzikant. Vanaf het eerste moment is er een gigantische klik en de twee worden halsoverkop verliefd. Ze zijn ervan overtuigd dat ze de rest van hun leven samen zullen doorbrengen, maar Leeds kan zijn verleden niet achter zich laten. Door een vreselijke gebeurtenis belandt Layla in het ziekenhuis waar ze moet vechten voor haar leven. Vanaf die dag is ze nooit meer de vrouw waar Leeds verliefd op werd: ze gedraagt zich anders, is grote delen van haar geheugen kwijt en langzaam maar zeker twijfelt Leeds of ze dit kunnen volhouden. Daarom besluit hij met Layla terug te keren naar de B&B waar ze elkaar leerden kennen, in de hoop dat ze terug dichter naar elkaar toe groeien. Maar eenmaal daar wordt alles nog vreemder…

Het is verschrikkelijk moeilijk om iets over dit boek te vertellen zonder al te veel te verklappen! Er zijn zoveel dingen die je wil bespreken als je dit boek dichtslaat, maar je wil anderen het bijzondere effect niet wegnemen. Gelukkig was het een buddyread 😉

Wie de boeken van Colleen Hoover kent, weet dat ze vaak emotionele verhalen weet neer te schrijven en daar gigantisch goed in is. Eerder schreef ze ook De Waarheid, haar eerste thriller die in het Nederlands verscheen, en ik werd omvergeblazen door dat boek. Layla belooft op basis van de flap ook enorm spannend te worden, mede door de paranormale elementen, maar het kan De Waarheid helemaal niet evenaren.

Er zitten een aantal sterke plottwists in het verhaal die kenmerkend zijn voor Hoover en waarbij je als lezer letterlijk met je mond vol tanden zit, maar er waren ook wel wat scènes waarbij ik steeds het gevoel had dat het niet helemaal oké is, die ongemakkelijk aanvoelden. Achteraf begrijp je natuurlijk veel beter waar alles vandaan komt, maar toch blijven sommige hoofdstukken voor mij niet zo passend of nodig om dit verhaal te vertellen.

Er zitten natuurlijk ook tal van elementen in die wel zorgen voor een spannend verhaal en, zoals we van Hoover mogen verwachten, is er ook voldoende plaats voor een romance. Na De Waarheid verwachtte ik van Layla veel meer en kon het boek niet helemaal aan mijn verwachtingen voldoen. Desondanks was het wel genieten om weer in een Hoover te duiken en hoop ik toch dat ze nog eens een uitstapje maakt naar het genre van de thrillers! Maar natuurlijk ben ik net zo benieuwd naar haar volgende niet-thriller want die zijn bijna altijd een schot in de roos.