Kon ik het maar zeggen – Hannah Beckerman (Lisa)

Audrey weet dat haar tijd op aarde beperkt is. Sinds ze de diagnose van kanker heeft gekregen, is ze zich veel bewuster van de tijd die ze nog heeft. Deze wil ze vooral gebruiken om haar familie te helpen. Haar twee volwassen dochters spreken al jaren niet tegen elkaar. Haar kleindochters hebben elkaar zelfs nog nooit gezien. Audrey neemt een besluit: ze gaat proberen te achterhalen waarom Lilly en Jess zo kwaad op elkaar zijn.

Jess is een alleenstaande moeder die probeert haar dochter Mia alle mogelijke kansen te geven. Haar zus Lilly is een succesvolle zakenvrouw, die alles op een rijtje lijkt te hebben: een perfecte dochter, een charmante echtgenoot. Maar is alles wel wat het lijkt en komt het familiegeheim dat de drie al dertig jaar bezig houdt eindelijk boven water?

Je wordt als lezer in het duister gelaten over wat er precies gebeurd is op die dag dertig jaar geleden. Zowel Audrey, Jess en Lilly hebben een ander verhaal. Het is aan ons om de puzzelstukjes in elkaar te passen. Hannah Bekkerman weet ons verschillende malen op het verkeerde  been te zetten. Het verhaal draait niet geheel rond het geheim. Voor mij is het vooral een ode aan het leven en dat je ervoor moet zorgen dat je geen spijt hebt van de dingen die je nooit gedaan hebt. Dit is een levensles die we allemaal wel kunnen gebruiken.

Als Audrey de diagnose krijgt van kanker heeft dit een impact op de hele familie. Ze wil nog verschillende dingen proberen waar ze als kind van droomde. Zowel Lilly als Jess zijn bang om als wees achter te blijven. Zoals te verwachten valt bij boeken rond dit thema, zijn er verschillende hartverscheurende momenten waar een zakdoek geen overbodige luxe is. De familiemomenten tussen Audrey en haar kleindochter zorgen voor een goede afwisselingen. Hierdoor voelt het niet te zwaar aan. Dit is een boek waar je stil van wordt en dat je doet nadenken over sterfelijkheid en het leven. Als boeken dit effect op me hebben, is de kans groot dat ik ze me nog jarenlang bijblijven. Als dit gebeurt, beschouw ik het als een enorm goed boek.