Ik ben echt niet bang – Rick Meijer

Ik ben echt niet bang
Illustrator: Esther Malaparte

In Ik ben echt niet bang volgt de lezer hoofdpersonage Lana. Stapje voor stapje komt ze dichter bij het spookhuis. Ze is een klein beetje bang alvorens ze naar binnen gaat, maar houdt in haar achterhoofd wat haar vader tegen haar zei. Omdat ze zich niet wil laten kennen bij haar klasgenootjes, stapt ze met opgeheven hoofd naar binnen en past een trucje toe: omdenken. Als je van die enge dingen in je hoofd mooie en fijne dingen maakt, is het helemaal niet meer zo eng!

Rick Meijer schreef een prachtig prentenboek op rijm. Hierdoor is het verhaal makkelijk voor te lezen en te volgen voor jonge kinderen en ligt het verteltempo erg hoog waardoor kleine kinderen geboeid blijven. Daarnaast staan sommige woorden in een ander lettertype om de bijbehorende emotie uit te drukken, bijvoorbeeld in een gekarteld lettertype bij enge dingen. Op die manier leren kinderen emoties in woorden beter te begrijpen.

De illustraties van Esther Malaparte zijn pagina vullend en daardoor perfect geschikt om te gebruiken tijdens het voorlezen. Er staat slechts een beperkte hoeveelheid tekst op de pagina’s waardoor de illustraties ook erg mooi naar voren komen. Malaparte zorgt voor donkere prenten die de angst binnen het spookhuis weergeven, maar ze zorgt in elke tekening ook voor een fel contrast door gebruik te maken van een opvallende kleur. Zo is er bijvoorbeeld Lana haar felgele jas die de donkere prenten iets minder eng maakt.

De manier waarop Lana met haar angsten leert omgaan, is inspirerend en mooi om te zien. Door vleermuizen te veranderen in vlinders en een spook te benoemen als een oud laken met gaten slaat ze zich dapper een weg door het spookhuis. Door kinderen te laten zien wat perceptie met je kan doen, stel je ze in staat zichzelf onbewust mentaal te versterken en een handige tool mee te geven die te gebruiken valt in de ‘echte wereld’. Hoewel zeker niet alle kinderen deze diepere gedachtegang uit het verhaal zullen halen, kunnen ze met de hulp van een volwassene zonder twijfel genieten van het spannende verhaal van Lana.

Ik ben echt niet bang is zowel qua prenten als verhaal een sterk boek dat zonder twijfel door kinderen en volwassenen zal worden gesmaakt. Donkere prenten met felle kleuren als contrast, een bijzonder verhaal op rijm en een dapper hoofdpersonage zorgen voor puur vertelplezier.