Hybrid: De kleuren van het licht – Greet Ilegems

Wanneer Amina wakker wordt in een magische, maar onbekende stad, herinnert ze zich niets meer. De stad blijkt een hoog ontwikkelde samenleving te zijn die bijna ideaal is. De inwoners zijn in staat om via beelden in hun hoofd met elkaar te communiceren. Matheian, de jongen die haar tot in de stad bracht, wil haar helpen, maar zelfs hij roept geen enkele herinnering bij haar op. Tot Amina erachter komt dat hij verborgen wordt gehouden voor haar.
In de wereld waar Amina vandaan komt, is Gauthier Dumont op zoek naar het geheim rond Amina’s mysterieuze verdwijning. Hij ontdekt een link met de dood van zijn vader die zijn leven voorgoed verandert. Wat was zijn vader op het spoor? Waarom verongelukte hij op het moment dat hij cruciale informatie te weten kwam? Maar vooral: wat is de waarheid in een wereld vol leugens?

Na deel één was ik heel erg enthousiast om te beginnen aan deel twee. Ik had nog een hoop vragen die na het vorige boek niet waren beantwoord en wilde graag terug mee op ontdekkingstocht met Amina. De cover van deel één is vrij donker, maar gaf een goede sfeerbeschrijving van het verhaal. De cover van dit boek vind ik qua kleur echter nog prachtiger. Hij past ook heel erg goed bij de inhoud van het verhaal en zou mij ertoe aanzetten het boek te kopen als ik het zag liggen in de boekhandel.

Maar het lezen verliep in het begin wat moeizaam. De eerste 50 pagina’s bevatten ellelange plaats- en omgevingsbeschrijvingen en zelden wat actie of spanning. Op zich is het fijn dat je als lezer een nauwkeurige beschrijving van de omgeving meekrijgt zodat je een duidelijk beeld kan vormen in je hoofd, zeker van een fantasiewereld, maar ik raakte een beetje afgeleid van het verhaal. Maar na die eerste bladzijden is er opeens een drastische verandering in de schrijfstijl en volgt meteen de nodige actie om de lezer te prikkelen en nieuwsgierig te maken. Vanaf dat moment heb ik het boek amper kunnen wegleggen. Hoewel het gehele boek duidelijk te klasseren volt onder het genre fantasy voelt elke gebeurtenis en elk personage levensecht aan. Het heeft me op geen enkel moment in het verhaal moeite gekost om erin mee te gaan en ik heb me nergens vragen bij gesteld. Exact zoals het hoort bij een goede fantasy.

Dit vervolg op het eerste boek is veel spannender, vlotter en minder ingewikkeld dan boek één. Het is schitterend om te zien dat de auteur nog gegroeid is in haar schrijven, hoewel daar na haar eerste werk al relatief weinig was op aan te merken. De spanningsopbouw en -dosering zijn meesterlijk uitgewerkt en de personages lijken nog echter dan in het eerste boek. Jammer van het moeilijke begin, maar dit boek is op alle andere gebieden een schoolvoorbeeld van een prachtige fantasy die elke lezer gelezen moet hebben. Spannend tot op het einde, levensechte personages en een verhaallijn om U tegen te zeggen. Leuk weetje: je kan dit boek, dankzij de structuur van het verhaal, ook lezen zonder voorkennis van deel één. Veel leesplezier!