Hou me niet vast

Hou me niet vast – Wanne Synnave

Wanneer de populairste jongen van de school, Parker, opeens voor haar deur staat, weet Emily Jane niet goed wat ze moet doen. Ze is zelf helemaal niet bezig met populair zijn op school of haar imago en eigenlijk heeft ze nog nooit met hem gepraat. Ze kent hem wel want haar tweelingbroer Wess is bevriend met Parker. In eerste instantie denkt ze dat Parker voor hem komt, maar wanneer hij plots in haar kamer staat en een gek gesprek met haar voert, weet ze niet goed wat er gebeurt. De volgende dag blijkt dat Parker na het bezoek aan haar uit het leven is gestapt. Emily ontdekt beetje bij beetje dat ze zonder het zelf te beseffen verweven is geraakt in een web van leugens en geheimen. Kan ze achterhalen wat de aanleiding was van Parkers wanhoopsdaad?

Wat een prachtig boek is dit geworden! Wat voor auteur Wanne Synnave begon als een uitdaging, is een heel mooi boek geworden dat hopelijk veel lezers zal bereiken. Hij schreef het boek in dertig dagen, maar creëerde een aangrijpend verhaal over opgroeien, vriendschap en omgaan met de wereld.

Hou me niet vast is een combinatie van coming-of-age en een thriller. Er zitten heel spannende elementen in, zoals de zoektocht naar de beweegreden van Parker, de leugens en geheimen die daarbij naar boven komen en de manier waarop alle personages met elkaar verweven en verbonden zijn. Maar daarnaast volgen we vooral jongeren die opgroeien, die hun eigen plekje zoeken in deze wereld, met alle ups en downs die daarbij horen. De druk die ze ervaren door op te groeien in een tijd waar sociale media niet zijn weg te denken wordt heel realistisch weergegeven door de auteur.

Zoals al bleek uit de korte inhoud komen er heel wat heftige thema’s aan bod, maar dat is net de sterkte aan dit boek. Synnave gaat geen thema uit de weg en dat maakt dit boek zo realistisch. Jongeren krijgen (helaas) veel vaker dan we denken te maken met deze gebeurtenissen. Zelfdoding, vriendschap en liefde komen heel sterk naar voren in dit verhaal, net als in het leven van jongeren waardoor ze zichzelf zullen herkennen in de personages. Daarnaast zijn er ook leugens, achterdocht en jaloezie. Dit lijkt een hele hoop, maar alles komt heel mooi samen.

De ontknoping maakt van dit boek zoveel meer dan een gewone coming-of-age. Het zit ook boordevol spanning waardoor je als lezer continu wil doorlezen en je benieuwd bent wat er echt allemaal is gebeurd. De puzzelstukjes vallen pas helemaal aan het eind op hun plek. Heel knap voor een debuut.

Hou me niet vast is zowel prachtig als pijnlijk, maar vooral eerlijk. De spanning die rond de leugens hangt, de vriendschap die voelbaar is, maar ook de rauwe emoties rond verdriet en afscheid nemen zijn zo echt weergegeven dat je je bijna in het verhaal bevindt. Ik ben heel benieuwd naar wat Wanne Synnave nog in petto heeft en kijk alvast uit naar een nieuw boek. En ik pinkte een traantje weg aan het einde… Alleen maar liefde en respect voor dit boek! Gelukkig is er ondertussen goed nieuws en werkt de auteur aan een nieuw boek!