Eric Carle's grote dierenboek

Eric Carle’s grote dierenboek – Eric Carle (Marloes)

Het dierenrijk met ruim 180 dieren!

Na boeken over Rupsjenooitgenoeg gooit Eric Carle het over een andere boeg: hij gaat ook de andere, meer bijzondere, dieren tekenen. In een boek dat ingedeeld is in zeven hoofdstukken, waaronder ‘dieren op de savanne’ en ‘dieren in de sneeuw en op het ijs’, maakt de jeugdige lezer en luisteraar kennis met bijvoorbeeld een terekayschildpad, tapir, bidsprinkhaan of een enorme muskusos. Je wordt daarbij ondergedompeld in diverse interessante weetjes – ‘De drietenige luiaards zijn de sloomste dieren op de aarde’ – en ‘ontmoet’ dieren die je nog niet eerder gezien hebt. Uiteindelijk ben je ruim 180 dieren ‘rijker’.

Geheel passend bij de stijl van Carle, zijn de tekeningen in Eric Carle’s grote dierenboek opgetekend in de stijl a la Rupsjenooitgenoeg. Geen strak getekende lijnen, maar iets meer abstractere weergaven van de dieren sieren de vele pagina’s. Rustige, warme aardetinten zijn een lust voor het oog en de vriendelijke uitstraling van de – soms zeer gevaarlijke – dieren zorgt ervoor dat bijna elk dier er hartelijk en lief uitziet.

De prachtige tekeningen, gecombineerd met de interessante weetjes en waardevolle informatie, maakt dat het boek van Carle een aantrekkelijk geheel wordt. De jeugdige lezer ontdekt welke dieren waar leven en leert over meer dieren dan alleen de huis-tuin-en-keukenkoeien of alledaagse paarden. Carle slaat de spijker op zijn kop door ook de onbekende of speciale dieren de revue te laten passeren. Zo krijgt de kroonbasilik een plaatsje en maak je kennis met de narwal of de kambaars. Sommige dieren krijgen daarbij een stem: ‘Dit zeepaardje heeft een buidel in zijn buik, waar een vrouwtje 200 eitjes in heeft gelegd.’ Helaas is dit niet weggelegd voor alle dieren. Wat het kenmerk van een zeenaald of een gerbil is, zal de lezer toch echt zelf verder uit moeten vinden en dat is jammer.

Toch is het prachtige boek van Carle – zeker als de originele titel volledig vertaald zou worden – een bijzondere aanwinst voor een groeiende boekenkast. Het grote dierenboek, is zeker een groot(s) dierenboek.