Het verloren vosje – Carolina Rabei

Wanneer Emma met haar knuffeldieren wil gaan spelen, vindt ze plots haar rode vosje niet meer terug. Wat een ramp want het rode vosje is haar allerbeste vriend en nu is hij spoorloos! Maar dan ontdekt ze sporen die haar naar het bos en de dief leiden: een echte vos heeft haar knuffel gestolen. Het arme dier is zijn moeder kwijt en Emma besluit samen met het vosje op zoek te gaan…

Het verloren vosje is een prentenboek voor kinderen vanaf ongeveer 6 jaar. Toch denk ik dat, mits de juiste begeleiding tijdens het voorlezen, ook iets jongere kinderen kunnen genieten van dit verhaal. De illustraties zijn namelijk heel ondersteunend en vertellen het verhaal zonder woorden. Daarnaast bevat het boek relatief weinig tekst en kunnen jongere kinderen de tekst als die wordt voorgelezen zeker begrijpen dankzij de prenten. Ook de tekenstijl sluit zeker aan bij een jongere doelgroep.

Het kleurgebruik binnen het boek geeft het verhaal een donkerdere sfeer, waardoor het aanvoelt alsof het verhaal zich afspeelt in de herfst. Door het veelvoudige gebruik van geel en oranje te combineren met een verhaal dat zich afspeelt in het bos waar het al vroeg donker wordt, creëert de auteur een avontuur voor de lezers.

Het verhaalzelf bevat verschillende interessante thema’s zoals eenzaamheid, de kracht van een knuffel en nieuwe vrienden maken. Hierdoor is het boek net iets geschikter voor oudere kinderen omdat zij beter in staat zullen zijn deze thema’s te herkennen en benoemen. Hoofdpersonage Emma kan dat misschien net iets te goed voor haar leeftijd: zij merkt onmiddellijk op dat het vosje eenzaam is omdat hij een knuffel steelt en dat hij dus waarschijnlijk zijn mama kwijt is. Een bijzondere logica voor een jong kind, maar het leidt zeker en vast tot een mooi verhaal vol avontuur.

Het verloren vosje heeft dankzij de eenvoudige tekenstijl en het kleurenpalet een iets jongere uitstraling dan de thematieken in het boek doen vermoeden. Vriendschap en eenzaamheid zijn twee voorbeelden van thema’s die naar voren komen en worden ingezet om het verhaal een avontuurlijke twist te geven. Hoewel het personage misschien net iets te volwassen is voor het doelpubliek en de tekenstijl daarentegen te jong, vormt alles samen een mooi geheel waar veel lezers van zullen genieten.