Het meisje dat Kerstmis redde

Het meisje dat Kerstmis redde – Matt Haig

Het meisje dat Kerstmis redde
Illustrator: Chris Mould

Het meisje dat Kerstmis redde is het vervolg op Een jongen met de naam Kerstmis, maar is perfect los te lezen. Op het einde van boek één maakte Vader Kerstmis kennis met Amelia Wishart, die zo hard hoopte op cadeautjes en geloofde in magie dat het werkelijkheid werd. In dit tweede boek volgt de lezer zowel haar als Vader Kerstmis.

Helaas gaat het in dit boek met Amelia niet zo goed. Door omstandigheden is ze op straat terechtgekomen en door meneer Griezel meegenomen naar zijn Werkhuis. Ze moet er verschrikkelijke klusjes opknappen en verliest al haar geloof in magie en Kerstmis. Dat is voor Vader Kerstmis een ramp want zonder magie kan kerst natuurlijk niet doorgaan. Samen met een heleboel elfen, de rendieren, de koningin en niemand minder dan Charles Dickens wordt het een knotsgek avontuur. Hopelijk kunnen ze Kerstmis dan toch nog redden…

Een jongen met de naam Kerstmis was een verhaal boordevol avontuur, humor en magie, maar in dit tweede boek is Haig nog een stapje verder gegaan en het was geweldig! Omdat de lezer de personages al kent en het gewoon is dat er bijzondere dingen gebeuren, is er veel minder inleiding nodig aan de start waardoor het verhaal vanaf de eerste bladzijde een fijn tempo heeft. Het is een blij weerzien met de personages, maar ook verfrissend om niet te starten bij Vader Kerstmis, maar bij Amelia. Zo krijg je een boek dat perfect pas na het eerste, maar toch volledig op zichzelf kan staan. Er staan dit keer ook veel meer illustraties in het boek en dat voegt enkel nog meer magie en plezier toe aan het lezen.

Als lezer voel je aan alles dat dit verhaal nog completer is; Matt Haig heeft alle inspiratie gebruikt die hij had want in dit boek is niets onmogelijk en zo voelt het ook. Dat maakt dat de lezer nog boeiender zit te lezen, nog dieper opgaat in de personages en meermaals luidop lacht met de gekke toeren die er gebeuren in het verhaal. Ik vind het heerlijk om te zien dat een auteur erin slaagt een eerste succesvolle boek uit een reeks nog te overtreffen en het maakt me alleen maar nieuwsgierig naar deel drie!

Het meisje dat Kerstmis redde is het ultieme boek om dit jaar nog te lezen! Een heleboel avontuur, humor en magie zorgen samen met de geweldige personages voor een boek dat je als lezer niet kan wegleggen. Dankzij de onbegrensde fantasie van de auteur die hij volledig zijn gang laat gaan, is dit boek een plezier om te lezen. Ik duik meteen in boek drie!