blogpost,  Recensie,  Vandiesel-week

De Fiandre Broederschap – Dirk Vanderlinden

In Brussel sterft een priester door een val vanuit zijn appartement op de dertiende verdieping. Uit de eerste vaststellingen door de politie blijkt dat hij door het raam is geduwd. Wanneer de katholieke kerk de zaak in de doofpot probeert te stoppen, besluiten de autoriteiten de Vandiesel Company in te schakelen. Al gauw blijkt dat het verleden van de priester in kwestie stinkt als een beerput. Seksueel misbruik, pedofilie en hypocrisie zijn maar een paar sleutelwoorden die deze complexe zaak typeren. De Vandiesel Company komt terecht in een bloedstollend complot dat begint bij een paar gezinnen die in de Brusselse rand wonen. Het spoor leidt naar Firenze, Genève, Chaumard, Castiglione del Lage en uiteindelijk tot in het hart van het Vaticaan waar twaalf gezworenen een broederschap vormen dat verschrikkelijke geheimen moet verbergen.

Na Het Geheim van Stolzenfels is dit een tweede boek rond de Vandiesel Company. Ik was erg blij dat ik me weer kon aansluiten bij de geweldige personages van het eerste boek. De typische karakters, het vriendschappelijke geplaag en de hechte band binnen het team kwamen weer sterk naar voor. Hoewel de leden van het team erg sterk zijn uitgewerkt en neergezet, zoals in boek één, raakte ik in dit verhaal veel vaker de draad kwijt. Dat komt door de hoop nevenpersonages die de auteur er als het ware in heeft gegooid. Als je de onderlinge relaties binnen het team even kwijt bent, is dat geen probleem. Dan ga je gewoon terug naar pagina één en bekijk je de stamboom opnieuw. Maar alle nevenpersonages die een rol spelen in de zaak naar de dode priester, worden pas ver over de helft van het boek even opgelijst. Doordat elk hoofdstuk het verhaal van een ander personage vertelt, wordt je als lezer overspoelt met informatie en verdwijnt het overzicht.

Dit neemt niet weg dat de spanning er wel degelijk in zit. Vanderlinden laat opnieuw zien dat hij perfect weet hoe een verhaal moet worden opgebouwd. Het team krijgt te maken met allerhande problemen en moet zichzelf enkele keren uit een hachelijke situatie zien te bevrijden. Tegen het einde aan mondt het verhaal uit in een climax en pas dan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. Op de allerlaatste pagina sluit de auteur, hoe kan het ook anders, het verhaal af met humor. Die humor is een kenmerk doorheen het hele boek en zorgt er vaak voor dat de sfeer, die op sommige momenten redelijk grimmig wordt, terug een positieve lading krijgt. Dit maakt dat je ook het tweede deel in één ruk uitleest.

De Fiandre Broederschap is het tweede boek in de reeks rond de Vandiesel Company. Hoewel dit boek in vergelijking met het eerste veel meer concentratie en inspanning van de lezer vraagt, is ook hier de nodige humor en spanning in aanwezig om er een goede thriller van te maken. Dit verhaal scoort iets minder op het vlak van personages, waar het vaak wat ingewikkeld wordt, maar is het lezen zeker waard.

Wil je graag meer te weten komen over de personages en de auteur? Neem dan zeker een kijkje op de website van The Vandiesel Company.

!!WINNEN!!

Wil jij kans maken op dit gesigneerde boek? Dat kan! Wat moet je doen?