Het geheim van het Klavertjesplein – Michael Reefs (Blogtour)

Het geheim van het Klavertjesplein
Illustrator: Lukesure

Sophie, Doortje, Jerry en Rick wonen in Hartendal. Daar licht een bijzonder plein met een al even bijzonder geheim. Op het Klavertjesplein staat namelijk het Torenhuis en er wordt gefluisterd dat deze toren is vervloekt. Het grote Kwaad is er jaren geleden in opgesloten en de zes ouderen die ook op het plein wonen, houden het geheim angstvallig verborgen. De vier vrienden zijn nieuwsgierig naar wat er zich in het Torenhuis bevindt en besluiten op zoek te gaan naar de zes sleutels die hen toegang kunnen verschaffen tot de toren. Tijdens hun avontuur komen ze erachter dat het Kwaad dat zich in het Torenhuis schuilhoudt iets heel gevaarlijks is…

Michael Reefs is de auteur van De Bieb-Bende, De Tempeljagers en de avonturen over Bram. Hij vindt het belangrijk om kinderen aan het lezen te krijgen en ze het plezier in lezen te laten ontdekken. Zijn missie is met het nieuwste boek, Het geheim van het Klavertjesplein, zeker geslaagd!

De vier vrienden zijn ontzettend leuke personages die de lezer meenemen in het verhaal. Door hun verschillende karakters zullen jonge lezers zich zonder twijfel in één van de vier kunnen herkennen waardoor ze zich nog beter kunnen inleven in het verhaal. De karakterontwikkeling van de personages zelf krijgt iets minder ruimte in het verhaal, maar dat heeft dit avontuur ook niet echt nodig. Het boek zit namelijk boordevol actie! Wellicht is het voor sommige (jonge) kinderen af en toe net iets te eng, maar de nadruk ligt vooral op het avontuur. Hierdoor heeft het verhaal een enorme vaart en kan je het boek moeilijk wegleggen. Het verhaal verveelt namelijk geen seconde en alle puzzelstukjes vallen pas helemaal aan het eind op hun plek.

Dankzij de toevoeging van de mooie illustraties krijgt het verhaal nog een extra laagje mysterie. De sfeer is namelijk goed voelbaar in de tekeningen en geven de jonge lezers een extra houvast. Hierdoor is het boek zeker geschikt voor kinderen die houden van een avonturenverhaal, maar is het ook perfect om niet-lezers toch aan het lezen te krijgen. En dat is en blijft een belangrijke boodschap om aan kinderen mee te geven!

Het geheim van het Klavertjesplein heeft alles om kinderen aan het lezen te krijgen: herkenbare personages, spanning van begin tot eind en een avontuur waar elk kind zichzelf in kan verliezen. Het is een zeer waardevolle toevoeging aan de uitgebreide collectie boeken die al bestaat!