Het geheim van de vlogger

Het geheim van de vlogger – Wieke van Oordt (Emy)

Film, vriendschap en actie!

1…, 2…, 3…. en actie! Ohnee, zo kan ik beter niet beginnen. Hallo allemaal, hier is Tibo! In Het geheim van de vlogger vertel ik, namens Wieke van Oordt, jullie over al mijn avonturen! Ik startte met het maken van een vlog, zodat ik rijk zou worden! Ik had het plan al helemaal bedacht, totdat er iets anders op mijn pad kwam. Mijn klasgenootje Joosje werd zomaar ontvoerd, op klaarlichte dag! Al snel kwamen we erachter dat het een misverstand was, maar dit kan toch niet! Gelukkig heb ik alles op opgenomen toen ik aan het vloggen was. Met mijn vrienden ga ik achter de ontvoerders aan, en zo komen we achter de waarheid van de ontvoering…

Wieke van Oordt is erin geslaagd om met haar boek perfect aan te sluiten op het niveau van de andere geheim van… boeken. De verhaallijn is spannend, maar tegelijkertijd ook realistisch. Door het vloggen een rol te geven in haar boek, sluit ze aan bij de hedendaagse belevingswereld van de kinderen. Daarnaast zorgt ze er met de ontvoering voor dat er genoeg spanning in het verhaal blijft, waardoor de lezer blijft lezen. Want je wil uiteraard weten waarom die mensen een meisje wilden ontvoeren. En ook wil je weten of Tibo het meisje dat zij zochten kan redden.

Naast een spannende verhaallijn zorgt Van Oordt voor een eenvoudig geschreven tekst, waardoor (jonge) kinderen geboeid blijven lezen. De zinnen zijn kort en het woordgebruik is niet lastig. Daardoor kunnen de kinderen het verhaal beter begrijpen en zullen ze gemotiveerd blijven om het verhaal uit te lezen. Met deze schrijfwijze heeft Van Oordt de spijker op zijn kop geslagen; ze sluit perfect aan op de wensen van het kind.

Net zoals in de andere boeken van de serie het geheim van…. staan er in Het geheim van de vlogger een aantal personen centraal, met als hoofdpersonen Tibo en Joosje. Joosje is de pechvogel die ontvoerd wordt door mensen die haar eigenlijk niet moesten ontvoeren. Er wordt een korte omschrijving van Joosje gegeven waardoor de lezer kan achterhalen hoe Joosje eruit ziet. Deze omschrijving blijft echter uit bij de andere hoofdpersoon Tibo. Hoe Tibo eruit ziet kan de lezer meer uit de illustraties halen. Hoewel de lezer bij geen van de personen een goed beeld krijgt van het karakter en/of uiterlijk, stoort dit niet bij het lezen.

Zoals eerder genoemd is dit boek onderdeel van een boekenserie. Een boekenserie die goed aansluit op de belevingswereld van de kinderen van tegenwoordig. Een ontvoering komt niet direct voor in de belevingswereld van een kind, maar youtube en vloggen wel. Youtube is populairder dan ooit en speelt ook een grote rol in het leven van kinderen van 8 tot 10 jaar. Wieke van Oordt sluit hier dan ook weer perfect op aan met Het geheim van de vlogger. Achterin het boek laat Van Oordt weten dat zij graag in deze tijd had willen opgroeien, omdat Youtube en vloggen haar heel leuk lijken. Dit schept zeker een band tussen haar en de lezer!

Ook zijn de illustraties sterk in dit boek. Sommige illustraties geven de bedoeling van de tekst nog beter weer, dan dat je zelf zou kunnen inbeelden. Je ziet het verbaasde gezicht van Tibo wanneer hij (een gezonde) Joosje in haar huis aantreft nog beter voor je wanneer je hulp krijgt van de illustratie. Ivan en Ilia (de tekenaars) hebben ook een aantal illustraties getekend, die geen bedoeling van de tekst weergeven. Toch hebben deze een sterke toegevoegde waarde aan het verhaal, waardoor ze er zeker in zouden moeten blijven!

Wieke van Oordt heeft met Het geheim van de vlogger een boek geschreven dat goed aansluit op de belevingswereld, en dat goed past binnen de boekenserie het geheim van…. Door het onderdeel ´Het geheim van Wieke van Oordt´ zorgt Van Oordt ervoor dat er een nóg betere band ontstaat tussen de lezer en de schrijfster.