Het dilemma – B.A. Paris (Lisa)

Het dilemma

Liva geeft een groot feest omdat ze 40 wordt. Ze ziet het als een vervanging van haar huwelijk, waar ze geen groot feest heeft kunnen geven. Iedereen die veel voor haar betekent, zal aanwezig zijn. Behalve haar dochter Marnie die in China studeert en in haar blokverlof zit. Stiekem is Liva wel opgelucht. Ze moet haar echtgenoot Adam nog iets vertellen over hun dochter, maar wil hiermee wachten tot het feest voorbij is. Adam wil zorgen voor een perfecte dag voor Liva. Hij heeft daarom voor vliegtuigtickets gezorgd, zodat Marnie toch aanwezig kan zijn op het feest. Maar dan hoort hij iets vreselijks. Hij weet niet hoe hij het zijn vrouw moet vertellen. Ze ziet er zo gelukkig uit… en hij wil haar grote dag niet verstoren.

Het Dilemma is iets totaal anders dan wat we normaal van B.A. Paris kunnen verwachten. In plaats van een thriller, schrijft ze hier een roman waar familiegeheimen centraal staan. Toch leest Het dilemma even vlot als haar andere boeken. Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van Adam en Liva. Ze dragen beiden een geheim met zich mee om de ander niet te kwetsen. Hierdoor zijn ze zo met zichzelf bezig, dat ze de signalen dat er iets mis is niet opvangen. We volgen hen in de dag voorafgaand aan het grote feest tot de bom uiteindelijk barst en alle geheime naar boven komen.

We volgen Adam en Liva praktisch elk moment van de dag. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk vanaf het begin al in ‘hun leven’ zit. De paniek, woede en onmacht die verstrengeld zijn doorheen het verhaal, zorgen ervoor dat je wilt blijven lezen. In haar kern is het een verhaal van een koppel dat zoveel van elkaar houdt dat ze geheimen bewaren om hun partner het verdriet te besparen. Net deze motivatie vind ik zo verfrissend.

Ik las al eerder boeken van B.A. Paris en kan zowel haar thrillers als deze roman appreciëren. Zowel bij haar thrillers als deze nieuwe roman laat ze je echt in de huid van de personages kruipen. Het is zeker een meerwaarde als een schrijver ervoor kan zorgen dat ik even volledig uit mijn eigen leven kan stappen en me kan onderdompelen in een verhaal. B.A. Paris heeft zeker dit talent.