Het boek van jou en mij – Fionnuala Kearny (Lisa)

Erin en Don stappen al vroeg in het huwelijksbootje omdat er een kindje onderweg is. Ze krijgen als huwelijkscadeau een notitieboekje dat hen zou moeten helpen in hun huwelijk. Het is de bedoeling dat ze het gebruiken om dingen in op te schrijven die ze niet tegen elkaar kunnen zeggen. Ze denken het natuurlijk nooit nodig te hebben. Wanneer het noodlot toeslaat, komt het boek al snel van pas. Waar de communicatie in het begin nogal stroef verloopt, helpt het boekje hen om open te communiceren. We volgen Don en Erin in de hoogtepunten van hun huwelijk, alsook hun dieptepunten. Naarmate de tijd verstrijkt helpt het boek hen om moeilijke onderwerpen aan te kaarten. Voor ze het goed beseffen wordt het lege notitieboekje Het boek van jou en mij.

Het boek van jou en mij onderscheidt zich van de doorsnee chicklit doordat het zoveel diepgang biedt. We kunnen van Erin en Don allemaal nog iets leren over eerlijke en heldere communicatie. Zowel Don als Erin geven ons hun kijk op verschillende gebeurtenissen. Hun boodschappen naar elkaar toe kwamen erg oprecht over. Ze veranderen ook doorheen het verhaal. Don is in het begin een beetje onzeker over wat hij allemaal moet opschrijven, maar hij wordt steeds sterker in het verwoorden van zijn gedachten.

Fionnuala Kearney zorgt ervoor dat ze allebei een andere stem hebben, doordat het duidelijk is welk standpunt we aan het volgen zijn. Ze kiest ervoor om hun verhaal op te splitsen in het verleden en heden. Hierdoor weten we als lezer niet altijd wat er precies allemaal aan de hand is in het heden, aangezien dit wordt beïnvloed door gebeurtenissen in het verleden. Wanneer alles op het einde dan samenvalt, stond ik even perplex. We kregen als lezer verschillende clues over wat er precies aan de hand is, maar ik had ze allemaal over het hoofd gezien doordat ik zo gefocust was op het verhaal. Het einde liet me niet alleen perplex, maar ook erg emotioneel achter. Het is een verhaal dat me nog lang zal bijblijven omwille van zijn eerlijkheid en zijn hartverscheurend einde. Ik raad je aan om de doos tissues dichtbij te houden wanneer je aan dit boek begint. Ik kan je wel vertellen dat dit boek het allemaal waard is.