Help! Mijn oom is een inbreker – Inge Bergh en Richard Verschraagen

Floor ziet haar vakantie in het water vallen als haar ouders besluiten dat ze nog één week moeten werken voor ze kunnen vertrekken. Dat betekent voor Floor dat ze moet gaan logeren bij Oom Mark. En laten we eerlijk zijn: oom Mark is een beetje raar. Hij is een echte nerd, en… een inbreker! Wanneer hij haar meeneemt naar een verlaten kasteel, weet Floor niet wat ze moet doen! Gaat hij haar gebruiken om spullen te stelen? Wat als ze betrapt worden?

Help! Mijn oom is een inbreker en dat kostte me bijna het leven is een spannend en grappig verhaal voor lezers vanaf 9 jaar. Door de vlotte schrijfstijl van Inge Bergh die ze gebruikt om de korte hoofdstukken neer te zetten, leest het boek vlotjes weg. Op deze manier zorgt de auteur er ook voor dat het boek makkelijker te lezen valt voor iets minder goede lezers en de drempel stevig wordt verlaagd. Kinderen kunnen immers elke dag een hoofdstukje lezen en zo elke keer toch enkele pagina’s per dag wegwerken.

Daarnaast zorgen de eenvoudige, maar speelse prenten van Richard Verschraagen ervoor dat het verhaal visueel sterk wordt onderbouwd. Hij heeft een aangename tekenstijl die de sfeer van het verhaal goed ondersteunt en op die manier ook de spannende gebeurtenissen extra in de verf zet.

Het verhaal zelf is relatief eenvoudig, waardoor jonge lezers niet worden afgeleid door onnodige details en zijtakken in het verhaal. Hierdoor komt de spanning beter tot zijn recht.

Oom Mark heeft inderdaad een bijzondere hobby, maar in dit boek is niets wat het lijkt. Wat wel heel duidelijk naar voren komt en extra wordt belicht door de auteur, is de liefde van oom Mark voor zijn hobby. Door de manier waarop Mark vertelt over zijn passie, voel je als lezer meteen de warmte die de man verspreid wanneer hij erover praat. Het is prettig om te zien dat personages in kinder- en jeugdboeken hun gevoelens zo echt kunnen voorstellen aan de lezer.

Naast het misschien voorspelbare element rond de hobby van oom Mark, zorgt Bergh toch nog voor een extra verrassing en blijkt dat je als lezer toch niet helemaal op het goede spoor zat. Op deze manier slaat de lezer met een glimlach op het gezicht dit mooie jeugdboek dicht.

Help! Mijn oom is een inbreker en dat kostte me bijna het leven is een grappig en spannend jeugdboek waarvan menig lezer zal genieten!