Hannes keuze

Hannes keuze – Mascha Gesthuizen

Hannes keuze

In Hannes keuze volgen we twee vrouwen: Hanne en Chrissie. Hanne heeft een zware jeugd gehad, maar na de nodige omzwervingen komt ze Barend tegen, die haar hart sneller doet slaan. Ze ziet meteen een prachtige toekomst voor zich, maar Barend is getrouw waardoor ze hun relatie volledig geheim moeten houden. Dat wordt alleen maar moeilijker als ze zwanger blijkt te zijn en hem uiteindelijk twee kinderen schenkt. Chrissie heeft daarentegen wel een gelukkig leven, tot haar ouders omkomen bij een auto-ongeluk. Bij het opruimen en sorteren van hun spullen, komt ze papieren tegen die haar leven veranderen. Haar beste vriendin vergezelt haar in de zoektocht naar de waarheid. Hoe passen deze verhalen in elkaar?

Je begint als lezer bij het verhaal van Hanne. Ze is een jonge vrouw aan de start van het verhaal, een tikkeltje naïef ondanks haar zware jeugd en dat stoorde me als lezer wel. Als je al zoveel hebt meegemaakt, is het vreemd dat je bepaalde dingen nog blijft geloven. Los daarvan is het wel een fijn verhaal om te volgen. Je ziet Hanne ontwikkelen, paden kruisen en keuzes maken, die de lezer kunnen boeien. De hoofdstukken maken wel enorme tijdsprongen, waardoor het verhaal nogal fragmentarisch aanvoelt, alsof het echt in stukjes is gedeeld. Hierdoor krijg je het gevoel dat je informatie mist of het personage toch niet helemaal kent en dat creëert een bepaalde afstand. Toch leefde ik erg mee met Hanne omdat ze veel meemaakt en bijzondere mensen tegenkomt.

Met Chrissie had ik veel minder een band. Omdat het verhaal nogal plotseling wisselt van Hanne naar Chrissie moet je je als lezer even aanpassen en haar verhaal begint vrij bruut, waardoor je niet echt de tijd lijkt te krijgen. Daarnaast voelde haar verhaal nog fragmentarischer aan dan Hannes verhaal, waardoor ik Hanne begon te missen en blij was dat we nadien schakelden naar een gedeeld deel van beide vrouwen. De onderlinge relatie is vrij snel duidelijk, maar dat stoort niet tijdens het lezen.

Ik was heel benieuwd naar een nieuw boek van Mascha Gesthuizen want ik vond haar vorige boek heel mooi, maar deze kon me iets minder bekoren. De verhalen van Hanne en Chrissie maken redelijk veel tijdsprongen waardoor het af en toe voelt alsof je dingen mist. Daarnaast is de wisseling van personage A naar B nogal bruut en creëer je op die manier niet echt een band met Chrissie. Dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur las het boek wel vlot en ik genoot van de avonturen van Hanne, dus ik ga een volgend boek van Gesthuizen zeker nog wel lezen!