Gefaald – Ellen Lina

De jonge Nick heeft het moeilijk: zijn moeder is gestorven en de band met zijn vader is niet al te best. Wanneer zijn vader Stijn de charmante Vesper ontmoet, lijkt ook Nick terug open te bloeien. Vesper steekt al haar energie in Nick, terwijl Stijn zich bezighoudt met de opstart van zijn bedrijf. Maar ook Vesper kan geen wonderen verrichten; Nick ontpopt zich tot een rampzalige en problematische puber waarbij zijn leven bestaat uit foute vrienden, feesten en drugs.
Gelukkig is Vesper er en werken ze samen een plan uit om het leven van Nick terug op de rails te krijgen. Maar voor het zover is, krijgt Nick nog een simpel klusje van zijn drugsvrienden dat hij niet kan laten liggen. Helaas loopt het volledig uit de hand en zijn de gevolgen niet de overzien. Niet alleen Nick, maar ook Stijn en Vesper krijgen te maken met levensgevaarlijke criminelen die hun hand er niet voor omdraaien om hun vijand in koele bloeden te liquideren. Kunnen ze elkaar beschermen? Maar belangrijker: kunnen ze elkaar ook vertrouwen?

Niet geheel onbevooroordeeld begon ik met hoge verwachtingen aan Gefaald. Na Ooit zal ik je weer zien en Sky ben ik fan van de verhalen van Ellen Lina en de manier waar ze haar personages neerzet en uitdiept. Hoewel Gefaald niet perfect in het rijtje romans past, maar een beetje afwijkt van de eerder genoemde titels omdat het thriller is, maakte ik me absoluut geen zorgen. Ellen Lina is een auteur met bijzonder veel kwaliteiten die in vele genres thuis is. Dat bevestigt ze met deze thriller van formaat.

Het verhaal begint middenin de actie en als lezer heb je meteen een enorme informatieachterstand. Je hebt geen idee wat er is gebeurd, waarom Vesper en Stijn ruziën en hoe het zo ver is kunnen komen. Na de proloog keren we terug in de tijd en ontdek je langzaam maar zeker wat er voorafging aan de noodlottige gebeurtenis van de proloog. Een van de boeiendste punten van deze thriller is dat de proloog niet echt het einde is. Vaak verwijzen auteurs al naar een noodlottige afloop of een moord, maar hier zet Lina je op het verkeerde been en ontdek je tijdens het lezen dat er nóg dingen zijn om te ontdekken. Voor thrillerliefhebbers is dit fantastisch: het ene luik na het andere zien opengaan en van de ene verbazing in de andere vallen.

Net zoals in haar vorige boeken zijn ook in Gefaald de personages enorm menselijk. De puberzoon Nick is bij vlagen ietwat cliché, maar dat weet Lina op gepaste momenten te doorbreken waardoor het geheel niet voorspelbaar wordt. Ook Vesper is een zeer boeiend hoofdpersonage met een eigen bijzondere jeugd waarvan je aan het begin van het verhaal niets weet. Dit mysterie komt ook slechts stukje bij beetje meer en meer naar het oppervlak drijven, waardoor je niet enkel het probleem met Nick volgt, maar ook naar het puntje van je stoel wordt gedreven door het verleden van Vesper.

Boeiende personages, onverwachte wendingen en een spanningsboog om U tegen te zeggen, Gefaald is in alle opzichten een prima thriller waar elke liefhebber zonder twijfel enorm van zal genieten.