Geestverwanten – Hilda Spruit

Wanneer Merthe van haar ouders iets te horen krijgt dat ze nooit had verwacht, wordt haar leven compleet op zijn kop gezet. Alles waar ze zo zeker van was, het beeld dat ze van zichzelf en haar zus had en van haar ouders, in één klap verdwenen. Wat overblijft voor Merthe zijn vragen. Vragen die niemand voor haar kan beantwoorden. Koppig als ze is, besluit Merthe zelf op zoek te gaan naar antwoorden. In de hoop dat de geesten haar kunnen helpen, besluit ze om samen met haar beste vriendinnen glaasje te draaien. Maar tot haar grote teleurstelling levert dit spel enkel meer vragen op.
De drie meiden besluiten om onderzoek te gaan doen naar de raadselachtige omschrijvingen die ze kregen van de geesten. Maar hierdoor wordt hun vriendschap flink op de proef gesteld. Ze belanden in een spannend, spiritueel avontuur dat niet alleen hun leven, maar ook dat van anderen drastisch zal veranderen.

Wanneer ik een boek tegenkom dat als thema spiritualiteit heeft of gaat over dingen die daar mee te maken hebben, hou ik me vaak op de achtergrond. Niet omdat ik het niet interessant vind, maar omdat ik een echte angsthaas ben. Maar over dit boek las ik zulke leuke dingen dat ik niet anders kon dan het boek te lezen en ik werd heel nieuwsgierig naar het verhaal.

Ik was in eerste instantie een beetje sceptisch over de meidengroep omdat het leek uit te draaien op een meidenboek en weinig meer dan dat. Maar dat was volledig onterecht. Vanaf de allereerste bladzijde zijn de spanning en geheimen voelbaar. Na mijn eerste 30 bladzijden besloot ik dat ik dit boek niet ging verder lezen als het donker was en ik volledig alleen thuis was (dat bedoel ik dus: angsthaas!).

De vriendschap tussen de meisjes is heel erg voelbaar. Uiteraard bevatten de dialogen het nodige gekibbel dat steevast thuishoort bij een groep meisjes, maar dat maakte het voor mij alleen maar herkenbaarder en realistischer. Het feit dat je als lezer de band zo goed aanvoelt, zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt zelf deel uit te maken van dit kliekje en sleurt je mee doorheen het verhaal.

Dankzij de zeer filmische schrijfstijl van de auteur worden de plaatsbeschrijving bijna volledig tot leven gewekt in je verbeelding. Dit zorgt ervoor dat de kille en vaak enge sfeer doorheen alle hoofdstukken als een sluier mist blijft hangen en altijd op de achtergrond aanwezig blijft. Het dreigende gevoel wordt daardoor versterkt en ik zat vaak op het puntje van mijn stoel het net niet uit te schreeuwen als Merthe en haar vriendinnen in een akelige situatie verzeild raakten.

Hoewel ik echt geen held ben in het lezen van enge verhalen, moet ik wel toegeven dat ik van begin tot einde in het verhaal zat. De spanning verslapt geen moment en als je denkt dat je het ergste wel achter de rug hebt en met een gerust hart nog enkele bladzijden kan lezen voor het slapengaan, weet de auteur je nog aardig te verrassen. Geestverwanten is een must-read voor mensen die houden van een eng verhaal of willen kennis maken met spiritualiteit.