Geen slechte daad – Heather Chavez (Lisa)

Cassie is op weg naar huis getuige van een brute aanval op een jonge vrouw. Na het alarmnummer te hebben gebeld, doet ze precies wat ze niet mag doen. Ze stapt uit de auto en is al snel betrokken bij het gevecht. Op een paar blauwe plekken na, komt Cassie er met de schrik vanaf. Maar de laatste woorden van de aanvaller tegen haar blijven door haar hoofd spoken: Cassie zal alleen blijven leven als ze de jonge vrouw laat sterven. Cassie besluit om de vrouw toch ter hulp te schieten op hetzelfde moment dat de man er met haar auto vandoor gaat. Nu krijgen de woorden van de onbekende man toch een zwaardere waarde. Hij weet nu immers waar ze woont, hoe ze heet en dat ze kinderen heeft. De politie neemt de nodige maatregelen om Cassie en haar familie te beschermen. Als haar man Sam de volgende dag opeens verdwijnt, is Cassie ervan overtuigd dat de gebeurtenissen van de vorige avond hier iets mee te maken hebben. De politie gelooft dat Sam op eigen houtje is vertrokken. Cassie start dan ook haar eigen zoektocht naar haar echtgenoot.

Geen slechte daad is een thriller die je in het duister doet tasten. Sommige personages zijn helemaal niet wie ze op het eerste zicht lijken, waardoor je tijdens het lezen steeds op je hoede bent voor alles en iedereen. Heather Chavez is er in geslaagd om doorheen het verhaal broodkruimels achter te laten die op het eerste zicht de aandacht niet trekken. Pas op het einde, denk je: Dat had ik moeten zien aankomen!

Cassie is zeker geen ‘perfect’ hoofdpersonage: Ze is impulsief, plaatst haar carrière vaak boven haar gezin en is nogal haatdragend. Deze eigenschappen hebben een grote impact op het verhaal. Cassie geeft zichzelf namelijk de schuld van alles wat er met haar familie gebeurt. Haar gedrevenheid zorgt ervoor dat het verhaal een bepaalde vaart krijgt, wat ik in een thriller wel kan appreciëren. Tegen het einde aan neemt het verhaal een nogal duistere wending, de ik niet had zien aankomen. Geen slechte daad heeft een verhaal waar ik nog aan terugdenk nadat ik het uitgelezen heb. Zeker de moeite dus!