Gebroken glimlach – Guy Didelez

Wanneer Kaat online bevriend raakt met Wannes kan haar geluk niet op. Het klikt meteen tussen hen en hoewel Kaat nog maar net actief is als chatter, wordt ze meteen verliefd. Maar Wannes wil graag weten hoe Kaat eruit ziet. Ze is echter te onzeker om een foto van zichzelf op haar profiel te zetten omwille van haar gezicht. Als kind werd ze geboren met een gespleten lip, maar na tal van operaties is er volgens haar omgeving nog maar weinig van te zien. Toch voelt Kaat zich niet lekker bij het idee een foto van zichzelf online te zetten. Binnenkort staat er een nieuwe operatie gepland en Kaat is ervan overtuigd dat ze er daarna nog beter zal uitzien en wil wachten tot dan om een foto te uploaden. Maar dan staat Wannes opeens voor haar deur.

Het is belangrijk dat bepaalde thema’s bespreekbaar worden gemaakt, zeker bij jongeren. Uitgeverij Van Halewyck hecht hier duidelijk zelf ook veel belang aan. Zo verschenen er bijvoorbeeld al boeken over autisme en kanker en met dit boek over een gelaatsafwijking wordt het rijtje mooi aangevuld.

Didelez slaagt erin het onderwerp luchtig, doch clichématig aan bod te laten komen. Kaat is een herkenbaar hoofdpersonage dat het moeilijk heeft met haar uiterlijk. Veel lezers zullen zichzelf herkennen in haar problemen en de dingen waar ze dagelijks tegenaan loopt. Ondanks dat haar omgeving haar steunt en haar helpt, heeft ze zelf het gevoel dat ze er nog steeds niet mooi uitziet door haar gelaatsafwijking. De auteur probeert dit thema op een positieve manier aan te halen en op die manier bespreekbaar te maken. In zekere zin is dat zeker gelukt, maar ik vind het jammer dat het online gebeuren hierin betrokken moet worden. Het chatten op zich is een thema waar al enorm veel boeken aan zijn gewijd en ik vind dat de focus daardoor af en toe wordt weerlegd. Op een bepaald moment dacht ik even dat de auteur zijn lezer wilde waarschuwen voor chatten en onbetrouwbare profielen online, maar dat was absoluut niet het uitgangspunt van het verhaal.

Maar desondanks is het een optimistisch, vlot verhaal dat de lezer doet inzien hoe onzeker mensen zich kunnen voelen met een gelaatsafwijking en op welke manier dit hun leven beïnvloedt. Dankzij de huidige geneeskunde hebben ze bij hoofdpersonage Kaat vroegtijdig kunnen ingrijpen en is het amper nog zichtbaar. Toch draagt ze heel wat littekens mee, zichtbare maar ook binnenin. Didelez creëert een veilige omgeving om in gesprek te gaan en biedt een positieve ruimte aan die uitnodigt tot dialoog in de vorm van een toegankelijk verhaal.