Game Over – Frank Geleyn

Matteo is een jonge kerel die zijn tijd voornamelijk besteedt aan gamen. Hij spijbelt regelmatig om zijn skills te kunnen verbeteren en is in no time een topgamer. De enige persoon die daar niet zo mee is opgezet is zijn moeder. Ze is het zat dat hij meer spijbelt dan in de les aanwezig is en dat hij als hij thuis is enkel oog heeft voor zijn game en online ‘vrienden’. Matteo droomt van een professionele carrière, maar daar wordt een stokje voor gestoken als hij plots wordt ontvoerd. Hij komt in een verbeteringsinstelling terecht waar hij wordt heropgevoed om zijn verslaving kwijt te raken. Computers en games zijn niet toegelaten. Samen met andere jongeren moet Matteo terug het juiste pad zien te vinden. Maar wat is er allemaal aan de hand in de instelling? Wie heeft hem ontvoerd? En hoe geraakt hij hier ooit weer uit?

Game over is een dun, maar spannend verhaal dat makkelijk wegleest en perfect is voor jongeren die niet snel geneigd een boek vast te nemen. Een van de factoren die hiervoor zorgen is het thema gamen. Dankzij games als Fortnite zijn jongeren helemaal in de ban van online spelen waardoor het boek zich in hun leefwereld afspeelt. Hierdoor is alles herkenbaar en realistisch en zullen veel jongeren zich kunnen verplaatsen in Matteo. Daarnaast zullen ze ook het ‘gezeur’ van de moeder van Matteo zeker herkennen en zich kunnen voorstellen hoe vervelend de jongen dat vindt.

Dan verdwijnt het herkenbare en realistische stuk naar de achtergrond, maar de lezer krijgt er wel een hoop mysterie en spanning voor in de plaats. Hierdoor is het niet vervelend dat het realistische element even verdwijnt, want er komt een goed alternatief in de plaats. Wanneer Matteo in de instelling terechtkomt, is al snel duidelijk dat er veel dingen niet kloppen of anders lopen dan het zou horen. Hierdoor ontstaan er bij de lezer heel wat vragen die de spanning opkrikken.

De wendingen die het verhaal dan neemt, zijn onvoorspelbaar en zorgen in eerste instantie voor nog meer vragen in de plaats van antwoorden. Heel even wordt het verhaal misschien té onrealistisch en verliest de lezer de connectie met het hoofdpersonage. Gelukkig weet de auteur dit snel recht te trekken en blijft het spannend tot het eind.

Game over is een herkenbaar verhaal dat zich afspeelt in de leefwereld van jongeren van vandaag. Met weinig tekst weet Geleyn tot zijn lezer door te dringen en hem mee te nemen in een spannend en mysterieus avontuur. Het boek leest snel dankzij de vlotte, hedendaagse schrijfstijl en is daardoor ook perfect voor jongeren die niet zo snel naar een boek grijpen.