Fataal spel – Chinouk Thijssen

Carmen en haar zusje Jessie lijken als twee druppels water op elkaar en mensen zien hen vaak aan als tweeling. Maar Carmen is twee jaar ouder dan haar zusje. Desondanks zijn ze twee handen op één buik. Toch verschillen ze ook erg van elkaar; Carmen is heel verantwoordelijk, waar Jessie veel speelser is. Op een dag verdwijnt Jessie opeens spoorloos. Carmen voelt dat haar zusje is ontvoerd, hoewel de politie en haar ouders haar niet willen geloven. Ze krijgt visioenen van haar zus en vreest voor haar leven. Daarom gaat ze zelf op onderzoek uit. Maar hebben ze wel het juiste zusje meegenomen?

Ik las eerder Blindelings en Hij is van mij, waar ik van genoten heb. Dit is het eerste boek van Chinouk dat verschenen is bij Clavis. Ik verwachtte heel veel van dit boek, maar het kon helaas toch niet alle verwachtingen waarmaken.

Het opzet over tweelingzussen en een verdwijning van één van de twee is op zich geen uniek gegeven. Veel boeken behandelen dit thema en hierdoor verwacht ik van zulke boeken ook dat ze zich kunnen onderscheiden van de rest. Maar bij het lezen van dit boek had ik het gevoel dat de auteur heel veel verschillende boeken met elkaar gecombineerd heeft tot een nieuw verhaal, waardoor ik een zekere originaliteit mis. De cover maakt dit voor mij wel een beetje goed omdat ik deze wel geweldig vind. De ruwe kleuren en dreiging die ervan uitgaat, bezorgde mij onmiddellijk rillingen en de achterflap prikkelde mijn nieuwsgierigheid.

Het einde was voor mij eerder voorspelbaar, maar gelukkig voegde de auteur nog een extra element toe dat ik niet zag aankomen. Hierdoor voelde het minder als een teleurstellingstelling aan en kon ik het boek toch met voldoening dichtslaan. Helaas zitten er heel wat foutjes in het verhaal die ik hier niet ga aanhalen wegens spoilers, maar dit zorgt er wel voor dat je als lezer afgeleid wordt van het verhaal zelf en de draad een beetje kwijtraakt.

Op de een af andere manier had ik hier veel meer van verwacht en heb ik het gevoel dat dat er ook wel inzat. Helaas slopen er heel wat foutjes in het verhaal en blinkt het boek niet uit in originaliteit. Gelukkig maakte de onverwachte epiloog veel goed voor mij en kon ik het boek dichtslaan met een redelijk goed gevoel. Ik vind Fataal spel een leuk boek voor tussendoor, maar het behoort niet tot mijn favoriete thrillers.