Eerlijk duurt het langst

Eerlijk duurt het langst – Karen M. McManus

In Een van ons liegt kon de lezer al kennismaken met Bayview High en zijn scholieren, maar ook met het drama rond About That en Simon Kelleher. In Eerlijk duurt het langst keren we terug naar de middelbare school, waar een nieuw spel begonnen lijkt te zijn: Truth or Dare. De leerlingen ontvangen mysterieuze berichtjes en telkens is er iemand anders aan de beurt die een eenvoudige vraag krijgt voorgeschoteld: kies je voor een opdracht of mogen we een geheimpje vertellen? Van leerlingen die weigeren een opdracht uit te voeren, wordt het diepste geheim onthuld. Het lijkt onschuldig, maar de opdrachten en geheimen worden steeds groter, gemener en vooral gevaarlijker. De persoon die Simon probeert op te volgen deinst voor niets terug…

Een van ons liegt was een heerlijk boek! Van begin tot einde zat de lezer op het puntje van zijn stoel, de spanning was immens en ook de ontknoping bleef nog nazinderen. Er is goed nieuws wat dat betreft want vanaf 18 februari is de serie gebaseerd op dit boek gelanceerd op Netflix! Als je maar niet genoeg kan krijgen van dat boek, zou je verwachten je hart te kunnen ophalen met dit tweede deel, maar helaas viel dat voor mij toch tegen.

Aan de start van het verhaal wordt het de lezer niet gemakkelijk gemaakt. Een overvloed aan namen en personages zorgt ervoor dat je niet de tijd krijgt terug in het verhaal te komen. Gelukkig is er vooraan in het boek wel een opsomming voorzien van alle belangrijkste personages en hun relaties, maar het haalt de lezer steeds uit het verhaal bij het terugbladeren. Dat maakt het lastig meteen in het nieuwe spel en de ontwikkelingen te duiken waardoor het boek moeizaam op gang komt. Eens je terug gewoon bent aan iedereen (en je geheugen is opgefrist) verloopt dat iets soepeler, maar ontbreekt de spanning.

Het verhaal kent een hele lange aanloop en weinig echt spannende momenten. Telkens verwacht je dat er nu eindelijk een cliffhanger zal komen, maar hoofdstuk na hoofdstuk laat die op zich wachten. Hier en daar wordt het heel kort even spannend, maar in plaats van die momenten vast te houden, wordt de oplossing of het antwoord twee bladzijden verder al prijs gegeven. Hierdoor zit je nooit zo intens in het verhaal als bij het vorige boek.

Het laatste deel van het boek maakte voor mij veel goed en zorgde ervoor dat ik het boek toch nog drie sterren kon geven. In die laatste 60 pagina’s vind je wel die spanning waar je naar snakt, het verteltempo wordt opgedreven en de auteur heeft gelukkig nog heel wat cliffhangers achter de hand. Enkel het einde liet me weer met een minder fijn gevoel achter.

Eerlijk duurt het langst is voor mij geen waardige opvolger van Een van ons liegt. Het is niet zo spannend als zijn voorganger, houdt je niet in zijn greep en hoewel de laatste 60 bladzijden heel veel goedmaken, kan het einde niet het hele verhaal rechttrekken. Jammer want ik keek er echt naar uit om terug te keren naar Bayview High.