Dochters van een nieuwe tijd – Carmen Korn (Lisa)

Hamburg 1919. Duitsland heeft net de Eerste Wereldoorlog achter zich gelaten en dat heeft zijn sporen nagelaten. Vier jonge vrouwen, Käthe, Lina, Henny en Ida zijn heel verschillend, maar zijn allemaal hoopvol voor de nieuwe tijd. Op een paar jaar tijd zien ze Duitsland opklimmen na de zware nederlaag van Wereldoorlog I naar de Weimarkrepubliek, dat zich uiteindelijk omvormt tot het verschrikkelijke naziregime. De vier vrouwen hebben allemaal hun eigen leven en opvattingen. Op verschillende punten in hun leven komen ze elkaar tegen en helpen elkaar om overeind te blijven in deze verschrikkelijke tijden.

Dochters van een nieuwe tijd is het eerste deel in een trilogie die vier families volgt in een periode van een eeuw. Het doet me een beetje deken aan een Duitse Century trilogie van Ken Follett.                                              Doordat we het leven van vier vrouwen volgen krijg je een vrij compleet beeld over hoe het was in Duitsland in die tijd. Zo is Käthe een communiste en is haar beste vriendin getrouwd met een aanhanger van de sociaaldemocraten, wat later uitgroeit tot het naziregime. Zowel Lina als Ida lopen gevaar in de nazidictatuur door hun liefde voor hun partners.  Met zijn 500 pagina’s is het een vrij dik boek, maar zo voelde het helemaal niet. Het duurde niet lang voor ik me helemaal ondergedompeld voelde in het verhaal.

In dit eerste deel volgen we de opkomst van de naziheerschappij tot zijn ondergang. Dit is grofweg een periode van 30 jaar. In de meeste verhalen over WOII volgen we andere landen die onder Duitse heerschappij komen. Ik vind het verfrissend om over deze periode te lezen vanuit een Duits perspectief. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken, waar we een kijkje krijgen in het leven van de vier vrouwen op hetzelfde moment in tijd. Meestal heb ik in dit soort wel een favoriet personage en een personage dat ik minder interessant vind. Dit was in Dochters van een nieuwe tijd echter niet het geval. Net doordat elk personage zo verschillend is, bleef ik het ganse boek geïnteresseerd in hun levensverhaal. Carmen Korn is erin geslaagd om te eindigen op een cliffhanger. Hierdoor kijk ik erg uit naar het vervolg dat in november uitkomt en reken maar dat ik deze hier ook ga recenseren.