Die zomer

Die zomer – Sharon Bolton (Lisa)

De perfecte oneindige zomer na het middelbaar. Zes tieners zijn de top van hun jaar. Met hun plaatsjes op topuniversiteiten wordt er een gouden toekomst van hen verwacht. Een roekeloos spel brengt hier snel verandering in, als een vrouw en twee kinderen dood achterblijven. De achttienjarige Megan neemt alle verantwoordelijkheid op zich, zodat haar vrienden een normaal leven kunnen leiden. Ze heeft slechts één voorwaarde: dat ze elk van hen om een gunst mag vragen, wanneer haar straf ten einde is. Er verstrijken twintig jaar voor Megan uit de gevangenis komt. De vraag is: wat voor gunsten heeft ze voor de voormalige vriendengroep in petto?

Megan is degene die het duidelijkst gestraft is geweest voor de dood die de zes vrienden op hun geweten hebben. Bij de tijdsprong wordt al snel duidelijk dat niemand ongeschonden uit die zomernacht kwam. Op het eerste zicht lijken de vijf vrienden uiterst succesvol met jobs als onder andere advocate, politica en CEO. Maar onder deze succesvolle façade hebben ze  elk hun manier om met het schuldgevoel om te gaan. De één probeert het te verdrinken met een enorme hoeveelheid alcohol, terwijl de ander zijn schuld probeert kwijt te raken met de hulp van religie en nog een ander haar schuld probeert af te kopen. Ik vond het erg interessant om te zien hoe schrijfster Sharon Bolton erin slaagde om zoveel verschillende coping mechanismen te verwerken in één boek, zonder dat het een theorieles werd.

Die zomer draait vooral rond de motieven van zijn personages en dan Megan in het bijzonder. Het is voor het overgrote deel van het boek niet duidelijk of ze wel helemaal eerlijk is over wat ze zich nog herinnert over die nacht en wat haar gunsten zijn voor de groep. Mijn nieuwsgierigheid werd alvast getriggerd en dit zorgde ervoor dat ik wilde blijven lezen. Ik zag de verschillende plottwisten zeker niet allemaal aankomen. Het wist me niet alleen te verbazen, maar ook te raken. Er waren verschillende momenten doorheen het verhaal, waar ik het boek even moest wegleggen om te slikken of een traantje weg te pinken.

Die zomer is een thriller die je nostalgisch doet terugkijken naar je eigen tienertijd, waar je hopelijk iets minder grote brokken achterliet als de personages uit dit verhaal.