De zoo van Zwartelgoud

De zoo van Zwartelgoud – Lien Vande Kerkhof

De zoo van Zwartelgoud
leeftijdscategories: ,
Illustrator: Davien Dierickx

Sammy wordt naar de zoo van Zwartelgoud gestuurd om te genezen van haar Animalplageritus. Ze heeft namelijk een onbedwingbare drang om dieren te plagen. Zo heeft ze de goudvis van haar broer vergiftigd met drop en bekogelt ze de dieren van de buren met verfbommetjes. Om te kunnen genezen, moet ze een jaar doorbrengen in de dierentuin en zo haar liefde voor dieren te vinden. De familie Dollepoot is een knotsgek gezin dat de dierentuin beheert. Ze vangen er verwaarloosde dieren op die anders een spuitje zouden krijgen. Toch is er ook heel wat kritiek op de dierentuin. Zal Sammy de dieren van de dierentuin in haar hart sluiten en genezen van haar Animalplageritus? En kunnen ze de dierentuin en de dieren redden?

Lien Vande Kerkhof schreef een heel tof verhaal dat gebaseerd is op waargebeurde feiten. Vroeger was er namelijk een dierentuin in Gek, in Zwartberg om precies te zijn. Als journaliste heeft de auteur hier heel wat onderzoek naar gedaan en samen met de illustrator heeft ze ook heel wat foto’s bekeken voor ze aan dit boek begon. Daarbovenop heeft ze haar fantasie aangesproken om er een prachtig (prenten)boek van te maken.

De journaliste in de auteur is natuurlijk zichtbaar en ik vind het heel tof dat ze zo dicht bij de waarheid is gebleven. Dat maakt het voor inwoners van Limburg en zeker van Genk extra speciaal om dit boek te lezen of voor te lezen. Davien Dierickx heeft er mooie illustraties bij voorzien die goed aansluiten bij het verhaal. Het zijn er niet enorm veel want er is vooral plaats voor tekst in dit boek. Dit maakt het boek iets minder geschikt om voor te lezen aan jongere kinderen en ook om zelf mee aan de slag te gaan als kind is dit een kleine drempel. Het zorgt wel voor heel wat uren voorleesplezier omdat het een boek is van bijna 160 blz. Dat maakt het zijn geld wel waard!

Het begin verliep voor mij een beetje stroef omdat er een redelijke intro aan bod komt die niet per se nodig was. Het wordt echt interessant als Sammy in de dierentuin aankomt en daar de gekste avonturen gaat beleven. Gelukkig vergeet de lezer dat stroeve begin al snel als hij zich eenmaal met Sammy mee kan verwonderen over alle dieren in de dierentuin.

De zoo van Zwartelgoud is een dik boek binnen zijn soort met niet al te veel tekeningen, maar heel veel ruimte voor het verhaal in tekstvorm. Daardoor is het vooral een boek om samen te ontdekken. Ondanks het stroeve begin, komt het verhaal eenmaal in de dierentuin fijn op gang en is het een boek waar kinderen zeker van zullen genieten!