De ramp van Tsjernobyl

De ramp van Tsjernobyl – Andy Marino

Alina en haar broertje Lev wonen in Pripjat, een van de trotse nucleaire steden van de Sovjet-Unie. Beiden liggen rustig te slapen. Hun neef Joeri werkt bij de kerncentrale van Tsjernobyl, waar hij druk aan het schoonmaken is. Alina’s beste vriendin Sofiya is een paar deuren verderop ook in slaap. Haar vader werkt als ingenieur in de centrale. Het is een nacht als alle andere. Totdat vijf minuten later reactor nummer 4 ontploft. Straling verspreidt zich negen dagen lang over de gehele stad, voor die eindelijk ingeperkt wordt. Voor deze jonge mensen – en de stad Pripjat – is dit het moment dat hun levens voorgoed verandert.

De cover en de inhoud van dit boek deden me meteen denken aan de boeken van Alan Gratz, die al een heel aantal titels op zijn naam heeft staan zoals D-Day en 9/11. Allemaal jeugdverhalen over ingrijpende gebeurtenissen waar feit en fictie door elkaar verweven worden om een waarheidsgetrouw beeld te schetsen, met de nodige ruimte om een verhaal te vertellen. De ramp van Tsjernobyl past mooi in dit rijtje thuis en zou net zo goed een boek van Gratz kunnen zijn.

Voor jongere lezers (vanaf 12 jaar) is dit boek een ideale manier om kennis te maken met de ramp in Tsjernobyl. Er zijn op die leeftijd genoeg lezers geïnteresseerd in geschiedenis en met dit boek hebben ze én goede informatie én een spannend verhaal in handen. Het verhaal volgt verschillende personages, waaronder de kinderen Alina en Lev, hun vader die bij de radio werkt, maar ook hun neef die in kerncentrale werkt. Op die manier krijg je als lezer uit verschillende hoeken informatie en dat biedt een ruim beeld en veel inzicht in wat er precies is gebeurd. Af en toe is de uitleg wat technisch, maar wel goed te volgen en het is interessant om te zien hoe de verschillende personages reageren op wat er gebeurt. Het enige wat dit verhaal niet vertelt, is de ellende die achteraf pas aan het licht kwam, zoals de gevolgen op langere termijn. Daar bleef ik een beetje op mijn honger zitten.

De ramp van Tsjernobyl is een boeiend verhaal, gebaseerd op waargebeurde feiten, maar ingekleurd met fictieve personages. Marino brengt het verhaal op een goede manier die zeker jongere lezers zal kunnen overtuigen. Heel fijn dat dit soort boeken bestaan want er zijn genoeg lezers die op jonge leeftijd interesse hebben in grote gebeurtenissen in de geschiedenis. Meer van dit graag!