De mooiste dag van je leven – Tamara Haagmans

Krista werkt met veel plezier in de kringloopwinkel van de beste vriendin van haar pas overleden moeder. Hoewel het geen extreme uitdaging is, geniet ze van de dozen die ze mag uitpakken en van de voorwerpen waar ze de gekste verhalen bij bedenkt. Op een dag doet ze in één van de dozen een bijzondere ontdekking. Een prachtige trouwjurk, met bijpassende schoenen, ringen en zelfs geloften hebben op de een of andere manier hun weg gevonden naar de kringwinkel. Voor ze het beseft, heeft ze de jurk al aan en hij zit als gegoten. Het enige wat Krista mist, is een vriend en huwelijksplannen… Maar van wie is deze jurk? En waarom is hij in de kringwinkel belandt?

De mooiste dag van je leven is een prachtige feelgood die het hart van elke lezer zal veroveren. Dankzij de vlotte schrijfstijl van Haagmans leest het boek als een trein en haar heerlijke humor zorgt meermaals voor een lach op het gezicht van de lezer. Zinnen zoals ‘De zoveelste keer dat hij me betrapt op naar hem kijken alsof hij een geglazuurde donut is.’ maken het hele gebeuren lekker luchtig en vooral erg grappig. Daarnaast brengt de auteur ook enkele emotionele en gevoelige thema’s aan zoals verlies en rouw. Hierdoor wordt een mooie balans gecreëerd tussen de luchtige feelgood-elementen en de zwaardere thematieken die zeker een mooi plekje hebben gekregen in dit verhaal. Op deze manier weet Haagmans zich te onderscheiden van de standaard feelgood-romans die vaak net iets te cliché aanvoelen en kan ze die lijn zonder moeite doorbreken.

Dankzij Krista’s doodnormale bestaan en haar zeer gewone job in de kringwinkel krijgt het verhaal een erg realistische en geloofwaardige setting. Geen prins op het witte paard die haar uit de meest benarde situaties probeert te redden en maar goed ook, want de auteur zorgt op deze manier voor een verhaal dat dichtbij de lezer staat en er daardoor ook in slaagt de lezer het hele boek lang in zijn greep te houden. Naast de serieuze thema’s komt er natuurlijk ook een heerlijke romance in voor die zowel hartverwarmend als hartverscheurend is, maar vooral de nodige romantiek bevat om heerlijk bij weg te dromen.

Of het buiten nu bijna veertig graden is of vriest dat het kraakt, De mooiste dag van je leven is een boek om elke seconde van te genieten en bij weg te dromen. Haagmans creëert een evenwichtige balans tussen luchtige romantiek en zwaardere elementen waardoor je van begin tot einde wordt meegezogen in Krista’s verhaal. Heerlijk leesvoer!