De kleine Odessa #2 – Het geheim van Lode A. – Peter Van Olmen

Ondertussen woont Odessa al een tijdje in het prachtige Scribopolis en neemt ze deel aan de lessen. Ze heeft het er erg naar haar zin en begint zich steeds meer thuis te voelen in de prachtige stad. Maar dan verdwijnt Boekus, het magische boek waar enkel de Ware in kan schrijven. Natuurlijk is Odessa meteen verdachte nummer één. De enige die haar kan helpen is haar adoptievader Shakespeare, maar ook hij is plotseling verdwenen. Hoe kan ze vanuit een kerker haar vader bevrijden en Boekus terugvinden voor Mabarak Scribopolis verwoest?

Na deel één over Odessa zijn er nog zoveel mogelijkheden en open verhaallijnen in de heerlijke schrijversstad Scribopolis en kon een vervolg niet uitblijven. Nu Odessa weet dat ze de Ware is, is de belangrijkste vraag natuurlijk wat er moet gebeuren met Boekus. Maar het magische boek verdwijnt en dat zorgt voor een nieuw avontuur waar je als lezer van mee smult van begin tot einde. Het enige zwakke puntje in dit vervolg is waarschijnlijk dat de magie en grootsheid van Scribopolis ietwat is afgezwakt omdat de lezer al bekend is met de wonderbaarlijkheden van de stad en zijn inwoners.

Maar qua avontuur en spanningsniveau moet dit boek zeker niet onderdoen. Ondanks de dikte lees je het boek in één ruk uit omdat je als lezer absoluut moet weten waar Boekus gebleven is. Ook de eigenzinnige gele vogel Lode A. krijgt een hoofdrol in dit boek en dat moedig ik alleen maar aan. Wat hou ik van hem! Zijn humor is zeker een extra pluspunt en zorgt ervoor dat de lezer niet alleen kan genieten van de spanning van het avontuur, maar ook dat er af en toe smakelijk gelachen kan worden om zijn moppen en de streken die hij uithaalt. Dit brengt een mooi evenwicht in het verhaal. Zeker wanneer blijkt dat de vogel een geheim met zich meedraagt.

Het enige wat je kan besluiten na dit tweede boek is dat je onmiddellijk verder MOET lezen in boek 3. Want het geheim van Lode A. is nog niet volledig opgelost en bevat mogelijk de sleutel tot het voortbestaan van Scribopolis. Maar is Odessa snel genoeg om al haar vijanden voor te blijven en de grote schrijversstad te redden? Tijd om razendsnel te beginnen in boek 3: De val van Scribopolis.