De kerstboom – Anthonie Holslag

In De kerstboom volgen we Richard, Sylvia en David, een gewoon gezin. Ruzies, liefde en persoonlijke gebeurtenissen zijn deel van hun ontwikkeling, maar het verhaal wordt verteld vanuit een bijzonder perspectief dat alles in een ander daglicht stelt. We zien de drie personages opgroeien, ouder worden en beslissingen nemen, maar vooral het leven zoals het is, met al zijn mooie en minder mooie kanten in deze bijzondere roman.

De kerstboom is allesbehalve een doorsnee kerstverhaal. Geen clichématigheden, geen sentimenteel en voorspelbaar gedoe, maar een roman vanuit een erg origineel perspectief. De kerstboom staat namelijk centraal en zal jou als lezer doorheen het verhaal mee op pad nemen. Een keer per jaar krijg je de kans het gezin van dichtbij te volgen, om dan de rest van het jaar in het donker door te brengen. Maar de boom in kwestie is oplettend en merkt de veranderingen in zijn omgeving goed op. Door deze unieke inkijk in een gezin en de bijbehorende observaties van deze bijzondere verteller ben je als lezer meteen mee in het verhaal. De originele vertelstijl zorgt ervoor dat het boek opvalt tussen ‘soortgenoten’ en zoveel meer te bieden heeft dan een doorsnee kerstverhaal.

Door de beperkte woordenschat van een plastic boom worden veel zinnen en uitingen in vraag getrokken. Hierdoor sta je als lezer dankzij de verteller vaker stil bij momenten die er in het verhaal echt toe doen en durf je zelf ook even op zoek te gaan naar je persoonlijke betekenis en invulling voor bepaalde woorden en begrippen. Je zou misschien verwachten dat de tijdssprongen vervelen of gaten creëren in het verhaal, maar dat is absoluut niet het geval. De verteller is oplettend en merkt snel de veranderingen op; we zien zoon David opgroeien en door verschillende fases gaan, net zoals zijn ouders en hun relatie zichzelf ontwikkelen, met de nodige dieptes en pieken. Daarnaast komen ook heel wat belangrijke thema’s aan bod, zoals opgroeien, afscheid nemen, vriendschap en liefde. Dat had je niet verwacht van een kerstboom, toch?

De kerstboom is zonder twijfel een van de meest originele en bijzondere kerstverhalen die er bestaan. Verwacht geen standaard roman, waarbij de hoofdpersonages elkaar in de armen vallen onder de maretak, maar leef mee met de alledaagse momenten van het leven zoals het is met drie hoofdpersonages waarin iedereen een deel van zichzelf herkent.