De Huizenruil – Rebecca Fleet

Caroline is ontzettend opgelucht als ze via haar telefoon een melding krijgt dat iemand geïnteresseerd is in een huizenruil. Dat betekent dat zij en Francis de kans krijgen hun huwelijk recht te trekken en alle brokken te lijmen in een huis van iemand anders, terwijl die mensen een weekje in hun huis zullen doorbrengen.

De rust zal hen goed doen; enkel zij twee, zonder de spanningen rond hun zoontje in hun gekende huis.
Maar dat draait toch iets anders uit. Vanaf het moment dat Caroline over de drempel stapt, voelt ze dat er iets niet klopt. Er staat bijna niets in het huis en hetgeen dat er staat wijst allemaal richting Caroline: haar favoriete bloemen, lievelingsmuziek… Wanhopig probeert ze haar geheimen uit het verleden tegen te houden, maar de persoon die normaal in dit huis woont, lijkt alles te weten en dit koste wat het kost naar boven te willen brengen…

De huizenruil is een thriller die enkel en alleen al door zijn cover de aandacht van de lezer weet te trekken. Daarnaast is het concept van een huizenruil een sterk uitgangspunt om aan dit boek te beginnen omdat er zoveel dingen kunnen misgaan. Maar Fleet weet de lezer lange tijd in het ongewisse te laten. In eerste instantie lijkt het huis relatief normaal, behalve dat het misschien nogal kaal ingericht is. Maar stilaan, bladzijde na bladzijde, doet Caroline verschillende ontdekkingen die de lezer naar het puntje van zijn stoel drijven. Het enige wat deze spanning af en toe breekt en doet verslappen is de tijd die Fleet nodig heeft om het verhaal naar de spanning op te bouwen. Alvorens Carolines zoektocht versnelt en in een stroomversnelling terechtkomt, zakt het verhaal een beetje in. Fleet heeft daar net te veel tijd nodig om de puntjes op de i te zetten, maar zet dit gelukkig nog recht.

Heel veel dingen lijken in het begin al niet te kloppen, maar Fleet weet de lezer te overtuigen alle mismatchen over het hoofd te zien. Daarnaast zet ze je volledig op het verkeerde spoor. Elke keer Caroline een nieuwe aanwijzing ontdekt, denkt de lezer een aanknopingspunt te hebben om het einde te voorspellen, maar dat is allesbehalve het geval. Fleet zorgt voor een meesterlijk en vooral onvoorspelbaar einde dat de thriller goed doet.

De huizenruil is een boeiende thriller waarbij de lezer meermaals op het verkeerde been wordt gezet door de auteur. Onderweg zakt het verhaal af en toe een beetje in, maar Fleet weet dit tijdig recht te trekken om erger te voorkomen. Ze is een auteur om in de gaten te houden!