Amari en de nachtwachters

Amari en de nachtwachters – B. B. Alston

Amari heeft het niet makkelijk. Ze woont met haar moeder in een slechte wijk van de stad, maar dankzij een beurs kan ze wel naar een goede school. Alleen vindt Amari het daar niet zo leuk want alle andere kinderen komen uit rijkere gezinnen en kijken op haar neer. Daarnaast is haar oudere broer Quinten vermist. Hoewel iedereen lijkt te denken dat hij dood is, voelt Amari dat haar broer nog leeft. Wanneer ze een geheimzinnige koffer in haar bezit krijgt, maakt ze kennis met het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. Daar kan ze misschien haar broer vinden! Maar ook daar valt ze op en wordt ze door de andere kinderen gepest. Kan deze nieuwe wereld vol magie Amari helpen om haar broer terug te vinden?

Amari en de nachtwachters is deel één in een spannende reeks voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar. Zij zullen deze wereld boordevol magie en het verhaal vol avontuur zeker erg leuk vinden want de verbeelding van Alston kent weinig grenzen!

Amari is anders en dat zie je al op de cover. Ze is een donker meisje, wat erg opvalt op de school waar ze naartoe gaat. Daar zitten veel blanke kinderen uit rijkere families en ook op het Bureau vind je ongeveer dezelfde soort kinderen terug. Daardoor voelt Amari zich nergens echt thuis en heeft ze het heel moeilijk met vrienden maken. Dat maakt van Amari voor sommige jongeren waarschijnlijk een fijn personage waarin ze zichzelf kunnen herkennen. Ergens niet bijhoren kan voor kinderen verschrikkelijk aanvoelen.

Gelukkig vindt ze op het Bureau toch enkele vrienden die haar willen helpen in de zoektocht naar haar verdwenen broer Quinten. Vanaf het moment dat Amari op het Bureau terechtkomt, barst het avontuur los. Bijzondere wezens, gekke verhalen en haar gave magie maken het verhaal spannend omdat er achter elke deur en in elke hoek iets nieuw te ontdekken valt voor de lezer. Geloofwaardig is het boek in dat opzicht absoluut niet, maar toch ga je als lezer helemaal op in die nieuwe wereld zonder je veel vragen te stellen.

Het verhaal leest dankzij de vlotte vertaling goed weg, hoewel ik elke keer dat ik het boek weer vastnam, tijd nodig had om in het verhaal te komen. Waaraan dat precies ligt weet ik niet, maar ik denk dat het een combinatie is van de zeer specifieke personages, voorwerpen en gebeurtenissen in die wereld en de opeenstapeling van gebeurtenissen (en af en toe ook namen). Daardoor is dit boek vooral geschikt voor kinderen die vaak en goed lezen. Zij zullen zich beter kunnen inleven in het verhaal en ook de dikte van het boek geen afschrikking vinden.

Zoek je een boek boordevol avontuur en magie voor een sterke lezer? Dan is Amari en de nachtwachters waarschijnlijk een goede keuze! Als je niet genoeg kan krijgen van het avontuur en de personages, kan je in 2022 (precieze datum onbekend, wellicht in het najaar van 2022) ook het tweede deel lezen.