99 procent van mij – Sally Thorne

Darcy Barret is een deel van een tweeling samen met haar broer Jamie. Al sinds haar kinderjaren zijn ze bevriend met Tom Valeska die vaak optreedt als buffer voor de ruzies tussen de tweeling. Darcy heeft al jarenlang een kleine crush op Tom, maar hij is verloofd met zijn perfecte verloofde. Darcy heeft de gewoonte om op reis te gaan als het haar te heet wordt onder haar voeten. Wanneer haar grootmoeder sterft, woont ze in haar huisje. Tom heeft de opdracht gekregen om dat huis te renoveren. Darcy besluit om te blijven plakken en hem een handje te helpen. Hij zorgt ervoor dat ze haar fototoestel na maanden opnieuw vastneemt voor iets anders dan het maken van stockfoto’s. De vonken springen al snel terug over. Darcy had vroeger steeds het gevoel dat ze slechts 1 procent van Tom had. Ze is van plan om daar verandering in te brengen. Ze is niet meer tevreden met 1 procent. Nee, ze wil 99 procent!

Bij sommige onder jullie zal de naam Sally Thorne een belletje doen rinkelen. Ze is immers de schrijfsters van het populaire Ik niet op jou. 99 procent van mij is haar tweede roman. Voor mij is dit mijn eerste roman van haar.

Er is tussen Darcy en Tom een gezonde dosis gekibbel en geplaag dat dan uiteindelijk overslaat naar iets meer. Daarnaast verkent de roman ook iets serieuzere thema’s zoals hartproblemen en voldoen aan de verwachtingen van perfectie. Het verhaal houdt zich aan een vlot tempo dat naar mijn gevoel even stilvalt ergens in het midden. Voor een pagina of vijftig gebeurt er niet al te veel. Gelukkig versnelt het daarna opnieuw en wordt dit tempo behouden tot het einde.

Ik las 99 procent van mij op het juiste moment. Na verschillende ‘zwaardere’ boeken was dit een welkome afwisseling. Tom is een geweldig mannelijk hoofdpersonage. Hij is niet bang om zich kwetsbaar op te stellen tegenover Darcy en is over het algemeen gewoon een goed persoon. Dit is een leuke afwisseling na de vele hufters die je zo vaak tegenkomt in het new adult genre. Hierdoor leert Darcy dat het oké is om zich soms kwetsbaar op te stellen.