De verhuisdieren – Pieter van den Heuvel (Marloes)

Maandag met meer dan letters: Verhuis jij mee?

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: De verhuisdieren

Wie het boek De verhuisdieren van Pieter van den Heuvel opent, heeft even het idee dat het boek kapot is. De pagina’s lijken zomaar uit het boek te vallen. Echter, niets is minder waar. Dit unieke prentenboek gaat namelijk over een verhuizing. Een verhuizing van vier meter lang van het hele dierenvolk.

‘De dieren gaan verhuizen. Ze nemen al hun spullen mee.’ Van den Heuvel valt met de deur in huis. Terwijl de kleine mier zijn favoriete hapje meesleurt naar het nieuwe huis op vier meter afstand – zo vertelt de cover ons –, ziet de lezer hoe de krokodil zijn schilderij meeneemt en de vogels hun kooi. Elke pagina die je omslaat toont vervolgens wat elk dier met zich meebrengt naar het volgende huis. Van den Heuvel bouwt de spanning op, tot de bijzondere climax op de laatste pagina.

De opvallende indeling van De verhuisdieren valt bij het openslaan van het boek op. Het valt daarmee ook meteen in de smaak. De bladzijden uit het boek kunnen opengevouwen worden als een ouderwetse trekharmonica, waardoor een ultralang boek ontstaat. Dit biedt menig kans bij het voorlezen: samen met de luisteraar kun je langs de pagina’s kruipen, om te zien wie wat allemaal meeneemt. Je kunt er echter ook voor kiezen het boek als een boek te lezen en stiekem elke keer om het hoekje te kijken.

Ook de notatie van het verhaal is bijzonder. Het verhaal bestaat voor het overgrote deel uit een vertelling over welk dier wat met zich meebrengt. Van den Heuvel zet het verhaal op rijm, waardoor een heerlijk vertelritme ontstaat. De woorden van het verhaal slingeren alsof ze in het spoor van een vlieg zitten over de hoofden van de dieren – gaan omhoog en gaan omlaag.

Wie verder kijkt, ziet de prachtige samenwerking tussen de woorden en de soms zeer grappige tekeningen. De illustraties ondersteunen de woorden door te laten zien wat verteld wordt, maar ze vertellen meer. Ook de dieren die niet genoemd worden in de tekst, krijgen hun podium; ze lopen mee in de ketting van verhuisdieren en laten allemaal iets van zichzelf zien. De een is lui en laat zich dragen, de ander zwoegt met een auto. Zo ontstaat een rustig geheel waarbij de weinig woorden – ‘en stinkdier beschermt de kluis.’ –  ondersteund worden door de rustige, doch veelzeggende tekeningen.

De verhuisdieren is als prentenboek net even anders dan andere prentenboeken en juist daardoor valt hij op. Met een rustig verhaal dat een heerlijk ritme met zich meedraagt en al even rustige tekeningen vol details waar je heerlijk van kunt genieten met iedereen die meeleest – groot en klein – scoort Van den Heuvel punten. Verhuis jij mee?