Zwarte vijvers – Amina Laffet (Blogtour)

In Zwarte vijvers neemt Amina Laffet de lezer mee naar 2032. Zwarte vijvers is, net als enkele andere buurten, berucht omwille van de bendes en het geweld. Politici en hulpverleners trekken aan de alarmbel aangezien er steeds meer geweld wordt gebruikt tegen hulpdiensten. Er ligt een wetsvoorstel op tafel dat Zwarte Vijvers kan veranderen in een no-go zone, een buurt waar hulpverleners niet meer naartoe zullen gaan bij noodgevallen. Dit zorgt voor heel wat commotie onder de bevolking. Opstanden breken los en een hevige strijd tussen voor- en tegenstanders is onvermijdelijk. Wanneer de dertienjarige Rashad in Zwarte Vijvers wordt geraakt door een kogel die bedoeld was voor een bendelid en blijkt dat de hulpverleners niet tot bij hem mogen gaan, breekt de chaos los. Zal Rashad het overleven en zullen de inwoners van Zwarte Vijvers ooit terug veilig zijn?

Dit boek heeft mij in alle opzichten verbaasd. Ik ben normaal niet echt een lezer die boeken met maatschappijkritische thema’s opzoekt. Lezen is voor mij een ontspanning en ontsnapping aan de realiteit, maar Zwarte vijvers is een steengoed verhaal, met ijzersterke thema’s en personages op zo’n manier geschreven dat ik het boek aan iedereen aanraad.

De lezer wordt door verschillende personages meegenomen in het verhaal. Er is natuurlijk Rashad, de dertienjarige jongen die geraakt wordt door een kogel, maar ook zijn moeder, twee politieagenten, twee ambulanciers, een arts-in-opleiding, een vlogster en een zestienjarige opstandelinge komen aan het woord in dit boek. Hun perspectieven worden hoofdstuk na hoofdstuk afgewisseld en hoewel ze uit zeer verschillende lagen en klassen van de maatschappij lijken te komen, lopen de verschillende verhaallijnen steeds meer naar elkaar toe. Omdat ze allemaal zo verschillend zijn, kan je ze makkelijk uit elkaar houden en vormt de hoeveelheid aan karakers geen drempel tijdens het lezen. Dit is waarschijnlijk grotendeels te danken aan de vlotte schrijfstijl van de auteur. Ze zorgt voor korte hoofdstukken en dit in combinatie met de actualiteit van het onderwerp en de grimmige sfeer die het hele verhaal voelbaar is, maakt het onmogelijk het boek aan de kant te leggen.

Ik hoop natuurlijk oprecht dat wat Amina Laffet schreef voor altijd fictie zal blijven, maar de maatschappijkritiek die ze met dit verhaal weet te vatten en uiten, is zo actueel en voelbaar, maar vooral zo realistisch dat de lezer beseft dat we niet zo heel ver van dit scenario meer af zouden kunnen zitten. Dit zorgt voor een extra laagje spanning.

Zwarte vijvers is een zeer actueel, maar vooral aangrijpend en realistisch boek dat de ogen van de lezer weet te openen. Het neemt je van begin tot einde mee naar een, voorlopig, fictieve toekomst die toch verschrikkelijk echt aanvoelt. Dit zou een perfect boek kunnen zijn voor op middelbare scholen, maar ook zeker voor daarbuiten. Het heeft me omvergeblazen!