Schoolfeest – Simone Kortsmit

Schoolfeest

Wanneer de zestienjarige Yrsa dood wordt teruggevonden op het schoolplein, wijzen alle sporen naar zelfmoord. Tegelijk stort de wereld van haar familie en vriendinnen in: waarom zou Yrsa zoiets doen? Ze had een prachtig leven en niemand weet wat haar zo dwarszat dat ze tot deze daad zou overgaan. Om haar te herdenken, trekken haar vrienden voor een weekend naar de kust, waar ze verblijven in het vakantiehuisje van de ouders van Chelsea, Yrsa’s beste vriendin. Tijdens dit weekend komen er heel wat geheimen naar boven en vragen de vrienden zich af of ze Yrsa eigenlijk wel echt kenden. Was ze eigenlijk wel zo geliefd? En was haar dood wel zelfmoord? Wat als de moordenaar zich ook in het huisje bevindt?

Simone Kortsmit introduceert aan het begin van het verhaal een hele reeks personages met onderlinge relaties (broers, zussen, ex-geliefden en geliefden…) waardoor de lezer zich moet focussen en zijn aandacht er echt bij moet houden om de personages van elkaar te kunnen onderscheiden. Hierdoor lijkt het begin een beetje stroef te verlopen, maar dankzij haar vlotte schrijfstijl zit de lezer toch al snel in het verhaal en lezen de korte hoofdstukken snel weg.

Al snel wordt duidelijk dat Yrsa veel geheimen had die zelfs haar vrienden niet allemaal kennen. Omdat ze allemaal iets anders lijken te weten over haar, krijgt de lezer stukje bij beetje meer informatie over het leven van Yrsa en haar problemen. Hierdoor zit je als lezer al vroeg in het verhaal op het puntje van je stoel en ben je heel benieuwd naar de vermoedelijke dader van de moord op Yrsa. Daarnaast is het erg boeiend om het verhaal te volgen vanuit de verschillende personages. Kortsmit laat in elk hoofdstuk een ander personage aan het woord zodat je als lezer telkens een klein puzzelstukje kan toevoegen met zeldzame informatie.

Doorheen het verhaal word je door de auteur meermaals op het verkeerde been gezet wat die dader betreft en na elk hoofdstuk creëer je een nieuwe theorie. Toch ben je niet voorbereid op het einde en blijf je ver van de feitelijke dader! Heerlijk om toch nog een onverwacht einde te krijgen, ondanks alle theorieën die zich opstapelen in je hoofd!

Simone Kortsmit zorgt ervoor dat op het einde de cirkel mooi rond is. Met een gesloten einde, onverwachte wendingen en een dader die je helemaal niet ziet aankomen is Schoolfeest een perfect geschreven thriller die de lezer van begin tot einde in zijn greep houdt. Ik ben heel erg benieuwd naar meer boeken van deze auteur!