Dag kleine vriend

Dag kleine vriend – Hilde De Wilde & Niki Colemont

Dag kleine vriend

in Dag kleine vriend maakt de lezer kennis met eekhoorn Kraakje. Hij is druk bezig met het verzamelen (en opeten) van nootjes om zijn wintervoorraad te kunnen aanleggen zodat hij ook tijdens de winter nog lekker kan smullen. Opeens ziet hij in het bos een heel bijzonder voorwerp: een wandelschoen! Van wie is die schoen? Kraakje gaat op speurtocht en maakt kennis met fotograaf Niki…

Het meest bijzondere aan dit boek en wat meteen zal opvallen als je het boek opendoet, is dat dit een prentenboek is zonder illustraties, maar met echte foto’s. De illustraties zijn dus vervangen door natuurfoto’s die zijn gemaakt door Niki Colemont. Je ziet er heel vaak Kraakje op terugkomen, maar ook enkele andere taferelen en dieren zoals een specht passeren in het verhaal en op de foto’s. Ik vond het een heel bijzonder idee, maar het is zo leuk uitgewerkt dat ik meteen fan was!

Het is absoluut een voorleesboek want het doelpubliek (het boek is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar) kan zelf nog niet aan de slag met de woorden. Voor dit boek is dat een groot voordeel want op die manier kan het kind zeer actief kijken naar de afbeeldingen en de dieren in het bos. Het heeft ook als grote voordeel dat de ietwat vervelende lay-out van de tekst wegvalt. Volwassenen zijn over het algemeen iets minder gevoelig voor lay-out en kunnen dus perfect zelf inschatten waar de dialoog start en waar ze een andere stem kunnen gebruiken. Voor kinderen zou de manier waarop de tekst werd gedrukt en gezet wel een struikelblok kunnen vormen omdat het relatief grote blokken zijn die niet duidelijk zijn ingedeeld met enters en witregels.

Het is verfrissend om aan de slag te gaan met dit verhaal omdat je enerzijds ziet ontstaan hoe Kraakje de eekhoorn kennismaakt met een mens, maar ook hoe hij verliefd wordt op een ander eekhoorntje, hoe ze samen terugkeren naar het bos, hoe de andere dieren reageren… Op die manier heb je zowel het avontuur van de spannende kennismaking, alsook enkele andere thema’s die worden besproken op kindermaat.

Dag kleine vriend is een prentenboek dat opvalt in zijn originaliteit. In plaats van illustraties vind je in dit boek enkel echte natuurfoto’s die werden gemaakt door Niki Colemont. Heel fijn voor kinderen om naar te kijken en een goed beeld te scheppen over de dieren in het bos. Leuk gedaan!