Wild – Mel Wallis de Vries

Wanneer de eindexamens voorbij zijn, breekt het feestje los. Om dit te vieren trekt een groep van vier meiden en twee jongens naar een villa in Spanje, waar ze kunnen genieten van de Spaanse zon en het heerlijke gevoel van vrijheid. Maar wanneer ze besluiten te gaan kamperen in het woeste natuurgebied vlak bij de villa loopt het mis. De groep verdwaalt en ze hebben enkel elkaar. Als ze terug thuis willen geraken, zullen ze elkaar moeten vertrouwen. Maar iedereen verbergt iets en iedereen is een verdachte. Naarmate de dagen verstrijken, maken frustratie en angst zich meester van de groep. Hoe kun je iemand vertrouwen die niet te vertrouwen is?

Ik ben al sinds mijn jonge jeugdjaren fan van de boeken van Mel Walles de Vries. Het allereerste boek dat ik ooit van haar las was Fout en is me tot vandaag blijven boeien. Dus ook nieuw werk van Mel mocht niet ontbreken in mijn boekenkast. En na al die jaren is ze het schrijven zeker nog niet verleerd!

Ondanks dat het verhaal begint met zes personages, is de lezer vanaf de eerste pagina mee. Een van de leukste aspecten aan dit verhaal is zonder twijfel het feit dat je het boek kan beleven vanuit de verschillende personages. Dit creëert een extra gevoel van spanning omdat je als lezer niet weet wie je kan vertrouwen en wie er liegt. Maar het zorgt er wel voor dat je alle belevenissen vanuit alle hoeken kan onderzoeken en onder de loep nemen. Toch slaagt de auteur erin je steeds op het verkeerde been te zetten.

De personages zijn heel erg verschillend van elkaar waardoor de lezer zich zonder twijfel in één van de zes zal herkennen. Ze hebben elk hun eigen problemen, frustraties, maar ook redenen om toch even van huis weg te willen. Hoewel sommige personages meer aan het woord komen dan anderen, en daardoor ook verder worden uitgediept, is dit meestal geen storende factor. Enkel op het einde had ik het gevoel dat ik over sommige personages graag nog wat meer zou weten.

Naast het inhoudelijke aspect ziet het boek er, dankzij de groene pagina’s, ook prachtig uit om in je handen te hebben. Maar los daarvan is Wild weer een topthriller van Mel Wallis de Vries, die maar weer eens toont dat ze terecht behoort tot de top van de jeugdthrillers. Spannend vanaf de eerste bladzijde en dat tot tot de laatste, met een onverwachte dader en motief. Heerlijk om lekker van te genieten en van te beven tijdens de donkere dagen!