Waar ik ga – Gayle Forman

Freya, Harun en Nathaniël ontmoeten elkaar in een park door een ongelukkig toeval. Ze hebben alle drie hun eigen problemen, maar toch hebben ze meer met elkaar gemeen dan ze allemaal dachten. Freya is een populaire tienerzangeres die haar stem kwijt is, Harun is verliefd op een jongen en Nathaniël loopt weg van een familietragedie. Samen proberen ze hun verdriet te verwerken en zoeken ze naar datgene wat terug betekenis kan geven aan hun leven: geluk.

We hebben een tijdje moeten wachten op dit nieuwste boek van Gayle Forman, maar vanaf vandaag is het er dan eindelijk: Waar ik ga. Ik keek als Gayle Forman-fan al heel erg uit naar nieuw werk van deze auteur en als je dan de kans krijgt om de drukproef te lezen, komt de fangirl pas echt in mij naar boven.

Maar het eerste wat mij opviel tijdens het lezen was toch dat het boek niet meteen aanvoelde als een Forman-verhaal. Waar ik bij haar vorige boeken Als ik blijfHier was ik en Wacht op mij meteen in het verhaal zat en de spanning voelde, was ik hier helemaal in de war. De auteur voert drie hoofdpersonages ten tonele die ik in het begin met moeite uit elkaar kon houden. De hoofdstukken zijn redelijk kort en de auteur wisselt steeds tussen deze personages waardoor ik in het begin te weinig voeling kreeg met de hoofdpersonages om in het verhaal te zitten. Daarbij komt dat de auteur ook wisselt tussen vroeger en nu, waardoor ik toch heb moeten doorbijten in het begin en heb moeten wennen aan deze nieuwe Gayle Forman. Gelukkig went het wel en heb ik achteraf gezien heel erg genoten van dit zeer menselijke boek.

Ik vind dat Forman haar psychologische manier van schrijven verder heeft uitgewerkt en zich hier heeft gefocust op de zoektocht van drie jongeren naar de betekenis van hun leven en het najagen van hun dromen. Hoe ze elk hun eigen problemen en zwaktes proberen om te zetten naar kracht en hoe ze hoop kunnen putten uit het gezelschap van twee vreemden vind ik een hoopgevende gedachte en maakte mij warm vanbinnen. Waar het voor mij in het begin wat stroef liep, heeft de rest van het boek dat ruimschoots goed gemaakt.

Forman is er opnieuw in geslaagd menselijke personages neer te zetten die herkenbaar zijn bij het doelpubliek en overkomen als echte jongeren. Hun zoektocht, hun persoonlijke problemen, maar ook hoe het gezelschap van vrienden alles kan veranderen, maakt dat dit boek een prachtige boodschap meegeeft aan iedereen die het leest. Je zal meeleven, mee lachen en vooral het boek niet willen wegleggen.