Volg me – Sophie Jansen

In Volg me krijgt de lezer een kijkje in het leven van Marlou en Mick en hun vrienden. Net als vele jongeren is het in hun vriendengroep erg normaal om al je vrije tijd te spenderen aan social media. Maar over de gevolgen denken jongeren blijkbaar minder na. Wanneer Marlou te maken krijgt met problemen online verliest ze zichzelf en de controle over haar leven. De enige die haar mogelijk uit de diepe put kan trekken is de onbekende Mick.

Sophie Jansen schetst vanaf de allereerste bladzijde een duidelijk beeld over de rol en het belang van social media in het leven van jongeren. Ze zijn vaak erg actief, posten veel foto’s over zichzelf en hun leven, maar ook de keerzijde komt in dit boek aan bod. Jansen beschrijft namelijk op een sterke manier hoe jongeren hun leven laten bepalen door Instagram: wat ze dragen, wie ze leuk vinden en veel meer. Ook de controle die jongeren op elkaar uitoefenen via social media is enorm. Door de locatievoorzieningen op smartphones, het continu overal inchecken en de mogelijkheid om te zien wanneer iemand laatst actief was, kunnen de personages perfect nagaan wie waar is en wat doet. Als je het zo op papier leest, merk je hoe verkeerd dat eigenlijk is. En toch moet ik zelf toegeven dat ik me daar ook wel eens schuldig aanmaak. Pas bij het lezen van dit boek besef je hoe ver we tijdens ons dagelijkse leven gaan in het gebruik van social media. Op dat vlak is Volg me echt een aanwinst voor de boekenwereld en worden de ogen van jongeren hopelijk eindelijk geopend voor de gevaren en valkuilen van social media.

Daarnaast ga je als lezer tijdens het lezen van dit boek ook inzien hoe snel social media je zelfbeeld en zelfliefde kunnen opbouwen of afbreken. Een aantal personages in het boek grijpen bijvoorbeeld vaak naar hun smartphone om te kijken hoeveel likes ze ondertussen hebben en hoeveel gemiste privéberichten. Als ze hun telefoon een tijdje aan de kant leggen en nadien geen of amper berichtjes hebben gekregen, worden ze ongelukkig want niemand lijkt hen te missen. Ook de meer extreme gevaren, zoals het bewerken van foto’s en screenshots nemen van foto’s die normaal na enkele seconden verdwijnen, worden door de auteur aangehaald in het boek. Het enige minpuntje voor mij als lezer was het einde. Zonder al te veel prijs te geven over het verhaal kan gesteld worden dat het echt een open einde is en er een aantal vragen niet worden beantwoord.

Jansen slaagt erin jongeren op een boeiende manier te waarschuwen voor de verregaande gevolgen en mogelijke gevaren van social media zonder met een verwijtende vinger te zwaaien. Door de boodschap te verpakken in het leven van Marlou, Mick en hun vrienden overkomt het iemand anders, maar zien lezers wel hoe erg iemands leven tot een hel kan worden gemaakt door slechts één enkele foto. Deze problemen in combinatie met thematieken zoals ziekte, opgroeien, liefde, wraak en spijt maken van Volg me een intrigerend debuut dat ogen opent en ideale lectuur voorziet voor bijvoorbeeld middelbare scholen, en daarbuiten natuurlijk.