Truth or Dance – Chinouk Thijssen

Nikki, Lisa, Zoë en India volgen alle vier een balletopleiding en zijn hartsvriendinnen. Wanneer één van hun leraren de spannende opdracht bedenkt om in groepjes raadsels op te lossen, hoeven de vier meiden niet lang na te denken over met wie ze een groepje vormen. Wanneer de leerkracht eraan toevoegt dat het winnende groepje extra kans maakt op een hoofdrol worden alle leerlingen laaiend enthousiast. Want iedereen wil een hoofdrol dansen. Opeens ontvangen de vier meiden een vreemd bericht op WhatsApp in de groep Truth or Dance. Via deze groep ontvangen ze allerlei rare opdrachten die ze moeten uitvoeren als ze kans willen maken op een plekje in de vervolgopleiding. Wanneer de opdrachten van kwaad naar erger gaan, stellen de meiden zich stilaan vragen bij de vreemde berichten. Ze willen allemaal ontzettend graag dansen, maar hoever willen ze daarvoor gaan?

Na Fataal spel komt Chinouk Thijssen met een trilogie die zich afspeelt in de balletwereld. Dit boek is het eerste deel en het belooft een spannende reeks te worden. Ik was niet helemaal weg van Fataal spel, maar ik kijk wel al reikhalzend uit naar deel twee van Truth or Dance.

Hoewel ik zelf helemaal niets heb met ballet en de wereld die daarbij hoort, zorgt dit decor voor een extra laagje spanning. Ballet heeft iets mysterieus en dat wordt versterkt door de vreemde berichten en opdrachten die de vier meiden krijgen. In eerste instantie denkt de lezer, net als de vriendinnen, dat er niets aan de hand is en lijkt het hele spelletje onschuldig. Maar wanneer de opdrachten steeds intenser worden en ze worden gechanteerd, barst de spanning pas los en besef je dat Truth or Dance veel verder gaat dan eerst gedacht.

Het verhaal heeft wat tijd nodig om op gang te komen. Door de hoeveelheid aan personages heeft de lezer een duidelijke inleiding nodig. Daarbij komt dat hij of zij zich ook moet aanpassen aan de vele technische termen die bij ballet komen kijken. Gelukkig heeft de auteur daar iets op bedacht en bevindt zich vooraan in het boek een uitgebreide begrippenlijst. Je kan het boek desondanks ook volgen zonder te weten wat de begrippen betekenen, maar het is wel een toegevoegde waarde. Ook de concurrentie die de meiden onderling toch voelen, ondanks dat ze goede vriendinnen zijn, komt duidelijk naar voor in het boek en zorgt voor een bepaalde onrust die de spanning van het verhaal op een heel natuurlijke manier versterkt.

Eenmaal de lezer de personages en de wereld gewoon is, komt de spanning stilaan om de hoek kijken. Ik miste een echte extreme climax in dit boek, maar ik vermoed dat de auteur die heeft bewaard voor de volgende twee boeken. Ik ben na het einde van deel één toch razend benieuwd om erachter te komen wie zich verschuilt achter Truth or Dance en wacht ongeduldig op deel twee!