Toevluchtsoord – Anthonie Holslag

De vriendengroep van Maude, Lars, Jennifer, Jonathan, Megan, Jeffery en Jack zien elkaar doorheen het jaar niet of nauwelijks, maar maken elk jaar tijd om hun tienerjaren te herbeleven in de blokhut in het Adirondackgebertge in New York. Daar praten ze elkaar bij over hun levens of halen herinneringen op aan hun middelbare schooltijd. Maar dit jaar verloopt het anders. De groep lijkt uit elkaar te zijn gevallen en verschillen die voordoen niemand opviel, lijken groter dan ooit. Wanneer de groep via televisie verneemt wat er gebeurt in de stad, slaat de paniek toe. Zijn ze veilig in de blokhut die hun toevluchtsoord is geworden? Of is het een gevangenis?

Hoewel de cover en de titel op het eerste zicht weinig prijsgeven over het verhaal, wordt het naarmate de lezer zich verdiept in het verhaal steeds duidelijk waar de auteur op doelt met het beeld. Meermaals refereren personages naar hun toevluchtsoord en komt de koningin van bijen en wespen aan bod. Het is boeiend om te zien hoe een cover die weinig lijkt te vertellen toch zo goed bij het verhaal past en dat je als lezer stilaan, bladzijde na bladzijde, beter begrijpt wat het beeld wil vertellen.

Toch dekt de cover niet de volledige lading want Toevluchtsoord is in geen enkel opzicht een doorsnee psychologische thriller. Met een scifi-horror kantje dat naar het einde toe steeds meer de overhand neemt, weet Holslag met dit boek zijn lezer zeker en vast te verrassen. Het enige waar ik tijdens en na het lezen nog steeds vraagtekens bij heb, zijn de tekeningen. Naar mijn gevoel dragen ze niet echt bij tot het verhaal en vormen ze geen meerwaarde. Integendeel, ze doorbreken de spannende sfeer door hun ietwat absurde stijl.

Aan de start van het verhaal leer je heel de groep op korte tijd kennen en dat lijkt op het eerste zicht nogal een overrompeling, maar doordat ze enorm van elkaar verschillen en elk een eigen rol opnemen in de groep kan je ze makkelijk uit elkaar houden en voelen ze al snel heel vertrouwd en realistisch aan. Je voelt als lezer snel dat er gebeurtenissen op til staan en dat het niet lang duurt voor het lot toeslaat, maar wat er precies gaat gebeuren is tot op het moment zelf totaal onvoorspelbaar. Hierdoor blijf je gissen en ben je, zelfs als je het boek weglegt, bezig met het aanvullen van de verhaallijn wat ervoor zorgt dat het boek je niet loslaat.

Holslag weet op een beperkt aantal pagina’s realistische personages aan te voeren tegen een locatie die vragen oproept. Daarnaast voel je als lezer die trillingen van de naderende gebeurtenissen zonder dat je er precies de vingen op kan leggen. Toevluchtsoord is een perfect boek voor lezers die zoeken naar psychologische thriller met net dat ietsje meer!