Superheld Jan en de gemene boeman – Harmen van Straaten (Emy)

Super avonturen voor een superheld

Heb jij ook wel eens gedroomd dat je een superheld was? En is die wens toen ook uitgekomen? Of misschien heb je dit niet gedroomd, maar heb je het wel eens gewenst. Jan is ook een grote fan van Superheld. Op de avond voor zijn verjaardag wenst hij dat hij een superheld mag zijn. En je raadt het nooit! Zijn wens kwam uit! En daarmee kan hij alle pestkoppen van de school aan, althans dat hoopt hij! Jan kan alleen sterk worden wanneer er iemand om hulp roept, maar of dat altijd goed gaat…. Harmen van Straaten laat je weten of Jan om kan gaan met zijn superkrachten in Superheld Jan en de gemene boeman.

Van Straaten heeft met zijn nieuwe boek Superheld Jan en de gemene boeman een avontuurlijk verhaal neergezet. Jan maakt bijzondere avonturen mee waarvan een fantasierijke lezer van 8 jaar hoopt dat het in de werkelijkheid echt zou kunnen gebeuren. Zo wordt Jan in de maling genomen door boeven waardoor hij de kredietbank binnengaat. Doordat de boeven snel vertrekken en er een politieagent binnenkomt, lijkt het net alsof Jan degene is die in de kredietbank ingebroken heeft. Hoe praat hij zich hier nou onderuit? Zijn superkrachten zijn wel heel handig om een pester aan te pakken. Bartolomeus weet niet wat hem overkomt wanneer hij in de maling wordt genomen door Jan en zijn vrienden. Ook hierin worden acties ondernomen die vol fantasie zitten. Van Straaten sluit hiermee dus volledig aan op zijn doelgroep.

Naast het schrijven van fantasierijke avonturenverhalen kan Van Straaten zich met het taalgebruik ook heel goed richten op zijn doelgroep. De zinnen die in het boek staan zijn relatief kort, waardoor ze voor een 8-jarige goed te lezen zijn. Er worden wel eens wat lastige woorden gebruikt, maar door de context kan de lezer goed begrijpen wat deze woorden betekenen. Door ook af en toe de tekst op een andere manier te presenteren zorgt Van Straaten ervoor dat de lezer geboeid blijft lezen. De algemene tekst wordt op sommige pagina´s onderbroken door een krantenartikel, welke de lezer wel moet lezen om het verhaal te kunnen begrijpen!

Van Straaten weet zich met Superheld Jan en de gemene boeman op nog een andere manier perfect aan te sluiten op de doelgroep, namelijk door de illustraties. Jonge kinderen houden van boeken waar veel illustraties in staan. Van Straaten sluit hierop aan door op zo’n beetje elke pagina een illustratie te weergeven. Deze illustraties geven de situatie die zich op dat moment in het verhaal voordoet dan ook perfect weer. De kamer ziet eruit alsof er een tornado heeft huisgehouden. De bank waar zijn vader en moeder net nog op zaten, ligt op zijn kop. Twee paar benen steken erbovenuit. Niets in de kamer lijkt nog op zijn plaats te staan. Jan rent naar de bank. Hij probeert hem van zijn plaats te krijgen. Met moeite krijgt hij de bank weer overeind. Bij het hoofdstuk waar dit in staat ziet de lezer dan ook een plaatje waarbij de huiskamer is afgebeeld. De bank ligt op de rugleuning en er steken twee benen en wat armen bovenuit. Verder hangt alles aan de muur scheef en liggen er wat vazen en lampen op de grond. Deze afbeelding geeft in het kort weer wat er allemaal is gebeurd nadat Jan gewenst heeft dat hij een superheld kon worden.

Van Straaten heeft weer een succesvol kinderboek weten te schrijven. Hij weet zich keer op keer perfect in te leven in zijn doelgroep. Door dit inlevingsvermogen zorgt hij ervoor dat Superheld Jan en de gemene boeman ook weer geweldig is om te lezen. Daarmee is dit boek zeker een aanrader voor de avontuurlijke 8-jarige (en ouder) lezer.