Stof – Joanne Carlton

Als je hele wereld opgaat in stof, wil jij dan nog overleven?

Simon James is een doodgewone man met een eenvoudig beroep, een prachtige vrouw en een schat van een zoon. Hij beseft dat hij gelukkig is en dankbaar mag zijn voor zijn fijne leven. Tot op een dag een giftige stofwolk roet in het eten gooit. Mensen worden vergiftigd en sterven. Ook het gezin van Simon blijft niet gespaard wanneer eerst zijn zoontje en daarna zijn hond en vrouw het leven laten. Drie weken later lijkt het einde nabij met een derde stofwolk in het verschiet… Op de laatste dag van zijn bestaan krijgt Simon het ultieme dilemma voorgeschoteld: wil hij overleven aan de zijde van een onbekende vrouw in een verwoeste wereld, om zo het voortbestaan van de mensheid te garanderen? Of wil hij zijn leven vandaag beëindigen na het verlies van zijn vrouw en zoon?

Stof verscheen eerder in het Engels onder de titel Dust. Nu mogen ook de Nederlandstalige lezers juichen en genieten van dit schitterende (post-)apocalyptische verhaal dat Joanne Carlton schreef!

De situatie waarin Simon James verzeild raakt, lijkt op het eerste zicht veel weg te hebben van een goede sciencefictionfilm. Giftige stofwolken, duizenden doden en overlevenden die beseffen welk lot ook hen te wachten staat. Maar de grote vraag die al snel bij de lezer ontstaat, is in welke mate dit nog echt sciencefiction is. Het onmiskenbare gevoel dat Joanne Carlton een boek neerzet dat geen totale fictie is en snel realiteit kan worden, grijpt de lezer naar de keel en zorgt ervoor dat je het verhaal met nog meer spanning leest.

Ook de rol van grote instanties zoals de overheid en de president komt aan bod waardoor maar weer eens duidelijk wordt hoeveel dingen wij als gewone burger niet weten. Daarnaast speelt Carlton met nog een extra, origineel idee: de macht van artificiële intelligentie en in hoeverre de mensheid in staat zal zijn die macht te beperken.

Simon James is een boeiend hoofdpersonage. Door zijn eenvoud en onopvallende bestaan ontstaat er meteen een nauwe band met de lezer en is hij erg herkenbaar. Elke lezer zal dingen van zichzelf in hem herkennen en zal zich met hem kunnen identificeren. Hierdoor raak je als lezer ook al snel persoonlijk betrokken bij het verhaal. Daarnaast zorgt de vlotte schrijfstijl van Carlton voor een razend tempo in het verhaal dat mede daardoor geen seconde verveelt. Hoewel Stof lijkt op een sciencefiction, is het ook een boeiende roman over morele keuzes en doorzettingsvermogen. Over liefde, verdriet en niet opgeven wanneer dat de enige optie lijkt.

Stof is een fantastisch boek dat zorgt voor een ultieme leeservaring: spanning, emoties en levensechte bedreigingen maken van dit boek een absolute mustread. Carlton houdt tot het einde haar lezer op het puntje van zijn stoel en zorgt met de allerlaatste bladzijde voor een einde dat de lezer nog lang na het lezen bezighoudt.