Spijt van jou – Colleen Hoover (Lisa)

Morgan was zeventien toen ze zwanger werd van haar dochter Clara. Nu Clara bijna dezelfde leeftijd heeft, hoopt ze vurig dat ze niet dezelfde fout maakt. Morgan weet als geen ander wat de gevolgen kunnen zijn van jong trouwen en zwanger worden, namelijk jezelf altijd wegcijferen voor een ander.  Natuurlijk is Clara niet van plan om in haar moeders voetsporen te treden, want die is saai en voorspelbaar. Een onverwachte gebeurtenis zorgen er voor dat Clara en Morgan recht tegenover elkaar komen te staan. Hun verschillende persoonlijkheden en doelen zorgen ervoor dat ze steeds verder uit elkaar groeien. Er ontstaan steeds meer misverstanden en er worden meer en meer geheimen achterhouden. Ze verliezen beiden de moed dat hun relatie nog te herstellen valt. Hoe graag moeder en dochter dit allebei ook willen.

Ik heb al verschillende boeken van Colleen Hoover gelezen. Elke keer word ik opnieuw verrast door haar vermogen om verhalen te schrijven die me diep raken. Meestal staat er een liefdesverhaal centraal. In Spijt van jou is het de moeder-dochter relatie die een belangrijke rol speelt.

Morgan voelt zich vastgeroest in haar rol als moeder waar ze al sinds tiener in zit. Clara is op zoek naar haar eigen weg. Ze wil graag actrice worden, tegen de zin van haar moeder. Als er iets verschrikkelijks gebeurt, wil Morgan koste wat kost haar dochter beschermen tegen nog meer verdriet. Ook als dit betekent dat hun eigen relatie onder druk komt te staan. Hierdoor had ik op verschillende momenten medelijden met Morgan. Door haar dochter te willen beschermen, kreeg zij de schuld van Clara.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van beide vrouwen. Hierdoor worden de misverstanden des te duidelijker. Het doorlopende thema van de ouder-kind dynamiek is zo treffend weergegeven. Dit zorgt ervoor dat de misverstanden en het verhaal in zijn geheel op sommige momenten aanvoelt als de realiteit. Eén van de grootste sterktes van Colleen Hoover zijn haar personages. Ze heeft het talent om levensechte personages te creëren, die meteen aanvoelen als vrienden of familie. Dit was ook hier niet anders. Ik sloot Clara en Morgan al vanaf de eerste paar pagina’s in mijn hart en was direct geïnvesteerd in Spijt van jou. Het is een verhaal dat het belang van familie nog eens extra in de verf zet. Voor mij heeft het er alvast voor gezorgd dat ik de boeken van Colleen Hoover opnieuw naar voren heb geschoven in mijn TBR.